Del : SMS
Berlingske Business

Stjerne i frit fald

Stjerne i frit fald - 1
Model W210 af E-klassen blev produceret fra 1995 til 2003, og er en af de mest udbredte Mercedes-modeller i Danmark. Trods 30 års garanti mod rustgennemtæring er omfattende rustangreb på E-klassen helt almindelige.

Mercedes erkender, at mærket har været ude i store kvalitetsproblemer, men mener til gengæld, at der er kommet styr på kvaliteten igen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Mercedes var for længe om at gøre noget ved rusten, fastslår FDM. Image og kundetillid har lidt stor skade, erkender den danske Mercedes-importør.

Massiv rust, masser af fejl og autoriserede værksteder, hvor mange kunder oplever serviceniveauet som inkompetent og arrogant.

Mercedes-ejerne står nærmest i kø for at lufte deres frustrationer over et bilmærke, som de umiddelbart beundrer, men som alt for ofte skuffer dem.

Også bilistklubben FDM har mange utilfredse Mercedes-ejere blandt medlemmerne. Især rusten har drillet, og det er Mercedes’ egen skyld, fastslår FDM.

»Særligt fra slutningen af 1990erne frem til 2003 var det slemt. Problemerne skyldes alt fra upræcise tilpasninger, dårlige forseglinger til ringe metallegeringer,« fastslår Rainer Bambino fra teknisk afdeling.

I 1998 indførte Mercedes hele 30 års garanti mod rustgennemtæring. Et modtræk, der gjorde ondt værre.

»Garantien skaber nok nogle urimelige forventninger hos kunderne. Især fordi Mercedes var meget imødekommende i begyndelsen. Men da omfanget af rustne biler bare vokser, ændrer Mercedes holdning og holder sig nøje til garantiordningens ordlyd,« siger Helle Brasch fra FDMs juridiske afdeling.

Hun mener ikke, at Mercedes har handlet forkert i juridisk forstand. Men Mercedes-ejere, der pludselig ikke kan få lavet omfattende rustskader på deres bil, fordi de ikke har fået udført service på autoriseret Mercedes-værksted, føler sig i den grad snydt.

»Samtidig har Mercedes været urimeligt længe om først at anerkende rustproblemet, og derefter gøre noget ved det,« mener Helle Brasch.

Hos Mercedes-Benz Danmark tager man kritikken til efterretning. Og bedyrer, at man for længst har strammet op på både bilernes og værkstedernes kvalitet.

»Mercedes har været gennem en hård periode. Først med rust og senere med tilfælde af svigt på vores elektroniske bremser i 2004. Af samme grund har fabrikken arbejdet på at forbedre kvaliteten, både på bilerne og værkstederne. De massive rustproblemer anser vi for at være et overstået kapitel, og det sidste år har vi ugentligt målt på vores kunders tilfredshed med forhandlere og værksteder. I dag afhænger forhandlernes bonus delvist af, at de lever op til vores skærpede kvalitetskrav,« siger Lena Selander, pressechef for Mercedes-Benz Danmark.

Hun betegner de senere års problemer som et »wake-up call« for Mercedes:

»Vi troede ikke, at det kunne ske. Men vi har benyttet lejligheden til at gennemgå hvert eneste trin i produktionen og sammen med underleverandørerne evalueret, hvad vi kunne gøre bedre. Vores egne kvalitetsmålinger fortæller os, at Mercedes er på rette spor igen.«

Alligevel vil der gå lang tid, før stjernen fra Stuttgart atter står højt på himlen blandt bilkøberne.

»Vi ved godt, at det tager tid at genopbygge tilliden til Mercedes-mærket. Vores image har fået ridser i lakken,« erkender Lena Selander.

Sagt af Mercedes-ejerne
Henrik Møller-Sørensen, Hellerup, Mercedes E 280 4-matic, 1998:

»Jeg har aldrig haft så komfortabelt og luksuspræget køretøj. Den har kun to problemer: Advarselslamperne går periodisk i selvsving og viser fejl, som værkstedet ikke kan finde. Og så er der rusten, som der desværre ikke ydes kulance på. Så jeg må indstille mig på, at min drømmebil ruster bort mellem hænderne på mig.«

Margrethe og Jørgen Kristiansen, Ansager, Mercedes E 290 TD, 1997:

»Vi får altid lavet service hos Mercedes i Esbjerg, og har ikke noget at udsætte hverken på pris eller arbejde. Jeg er meget glad for min bil og værkstedet får topkarakter herfra.«

Torben Brabrand, Herlev, Mercedes A 160, 2000:

»Der er for mange småfejl og for meget plasticpræg over bilen. Når den kører, er den OK, lille og handy, men ellers har det ikke været en stor oplevelse. Det er ikke sikkert, at jeg vil købe Mercedes igen.«

Ove Wolff Madsen, Daugård, Mercedes ML 270, 2002:

»Jeg er opdraget med, at der normalt er en sammenhæng mellem pris og kvalitet. Men min Mercedes ML har haft flere fejl og mangler, end jeg troede muligt. I dag har jeg skiftet til en koreansk firehjulstrækker, og kan igen komme problemfrit fra et sted til et andet.«

S.M. Blaschke, Præstø, Mercedes C 180, 1993:

»Bilen har nu kørt 324.000 km og hver eneste kilometer, jeg kører, er stadigvæk en fornøjelse. Jeg kan konstatere, at både Mercedes-importøren samt mit normale værksted har været særdeles kulante og har bidraget til at genoplive min tillid til Mercedes. Arbejdslønnen på værkstedet er dog enorm.«

Villy Andersen, Thorsø, Mercedes C 180, 1994:

»Jeg ville aldrig drømme om at tiltro det autoriserede værksted min bil, hvor jeg kun har mødt arrogante personer. I stedet får jeg bilen passet på uautoriseret værksted, hvor der aldrig har været noget at klage over. Bilen kører som en drøm, og de sidste ti år har det ikke været nødvendigt med reparationer – kun service«.

Michael Mortensen, Kirke Hyllinge, Mercedes E 300, 1996:

»Den rustede som bare pokker. Døre og bagklap blev skiftet på garantien, forskærme og skærmkanter bag måtte jeg selv betale. Jeg har aldrig haft en bil, der konstant krævede så mange nye reservedele. Festen sluttede med, at topstykket revnede. Så solgte jeg den og købte en Volvo.«

Erling Nielsen, Roskilde, Mercedes E, 1998:

»Jeg er en af de heldige, Mercedes skiftede uden diskussion alle døre og bagklap. Det er en dejlig bil at køre i, men den har bestemt ikke været pengene værd. Hvorfor jeg stadig kører i den? Der er så mange til salg, at den nærmest er umulig at slippe af med.«

Mogens J. Møbius, Greve, Mercedes 320 CDI, 2004:

»Jeg er meget positivt overrasket over bilen. Kørte tidligere Audi og var tilfreds med det, men et normalt serviceeftersyn løb typisk op i 6.000-8.000 kroner – samme eftersyn hos Mercedes koster 3.000-4.000 kroner... Selv om jeg altid har købt fabriksnye biler, har jeg aldrig før haft en så driftsikker bil som min brugte Mercedes.«

Joan og Uffe Folkmann, Virum, Mercedes A 160, 1999:

»Bilen er ualmindeligt praktisk. Den er fantastisk rummelig. Bortset fra udskiftning af støddæmpere, har der intet været med bilen. Men der har været et hav af problemer med det autoriserede værksted – ingen ved noget om noget, og aftalerne holder ikke.«

Hanne og Gorm Lindum, Skodsborg, Mercedes C 180 Sport Edition, 1999:

»En bundsolid bil med et højt udstyrsniveau, som vil holde i mange år... Det autoriserede værksted har et meget højt serviceniveau.«

Dorte og Per Mørch Nielsen, Skanderborg, Mercedes E 300 D, 1996:

»Forskærme, alle døre og bagklap blev skiftet, bagskærmene blev slebet og malet. Alt sammen gratis. Værkstedets udførelse af arbejdet var dog kun delvist tilfredsstillende. Men vores 210’er, som vi havde i fire år, blev lavet uden brok, og det er den billigste bil, vi har haft.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere