Del : SMS
Berlingske Business

Slid og slæb i streamingens tjeneste

11BUSPix-Daniel-Ek.jpg
Daniel Ek har ry for at være en arbejdsom herre. Det har ført til, at hans virksomhed, musiktjenesten Sportify, netop er bevilget lån på lidt over en milliard danske kroner. Ifølge rygter følger snart en børsnotering på det amerikanske marked. Foto: Spencer Platt/Getty Images

Svenske Daniel Ek har på få år skabt en lovlig måde at lytte til millionvis af musiknumre gennem streamingtjenesten Spotify. Nu sætter en kreditbevilling i milliardklassen spekulationer i gang om en mulig børsnotering af selskabet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Spotify-stifteren Daniel Ek er en mand, der både er initiativrig og målrettet i sit arbejde. Med disse egenskaber er det lykkedes den 30-årige svensker fra Stockholm at fremavle verdens førende musikstreamingtjeneste, siden han sammen med Martin Lorentzon grundlagde selskabet i 2006.Udviklingen er sket over en forholdsvis kort periode, hvor Daniel Ek har taget tjenesten fra at være en skrivebordsidé om at lovliggøre streaming til i dag at udvikle Spotify til flere forskellige platforme i stadigt flere forskellige lande.

Den hastige udvikling hos Spotify når sin foreløbige kulmination på rygtebørsen i disse dage, hvor spekulationer om en snarlig børsnotering på det amerikanske marked kan være på vej fra streamingtjenesten.

Seneste udvikling, som på ny har fået især de amerikanske økonomiske tidsskrifter til at tænke i børsplaner, er, at en række finansielle giganter har bevilget den svenske musiktjeneste kredit for 200 millioner dollar, svarende til lidt over en milliard danske kroner.

Kæmpe kreditbevilling giver Spotify børspotentiale

Storbankerne, der har stillet kreditten til rådighed, er ifølge erhvervsavisen Financial Times blandt andet Morgan Stanley, Credit Suisse, Deutsche Bank og Goldman Sachs. Ifølge avisen kalder kilder tæt på aftalen bevillingen for et stort skridt nærmere en børsnotering, og det vil langt fra være første gang, at en digital vækstvirksomhed får en stor økonomisk indsprøjtning før en børsnotering. Det samme skete for de sociale medier Facebook og Twitter.

Tidligere på året florerede samme spekulationer, da Spotify slog en stillingsbetegnelse op, hvor de var på udkig efter en specialist i amerikansk regnskabsaflæggelse. Dengang blev rygterne afvist af Daniel Ek med, at en virksomhed med så markant vækst, som den man ser med Spotify, har behov for en specialist til at tage sig af regnskaberne.

Om der er hold i rygterne eller ej, er Daniel Ek en stålfast mand, der arbejder hårdt for hver eneste krone, Spotify omsætter for. Det har gjort ham til en mand, musikindustrien er afhængig af, for han har været med til at servere en forretningsmodel for industrien, som er en direkte konkurrent til piratkopiering, samtidig med at tjenesten kan tilbyde kunstnerne en fast indtægt.

Spotify_pix

Første gang Daniel Ek blev introduceret til Spotifys to facetter – musik og teknologi – var, da han var fem år gammel. Henover få måneder fik han først en guitar og derefter en Commodore 20-computer af sin stedfar, som arbejdede med IT. Han forstod at mestre begge instrumenter, og henover den næste årrække lærte han at kode på computeren, mens MTV konstant kørte i baggrunden, skriver Forbes om Daniel Ek.

Som teenager begyndte han at programmere hjemmesider, og foretagendet kulminerede, da Daniel Ek som 23-årig blev millionær efter at have frasolgt sit online advertising-bureau til Tradedoubler.

Salget og de mange penge ledte den unge svensker ud i en vinterdepression, da han med sine egne ord »var dybt usikker på mig selv, og hvem jeg gerne ville være«.

Da besluttede svenskeren, at han ville kombinere sine to største passioner. Teknik og musik. Og da Daniel Ek mødte daværende bestyrelsesformand for Tradedoubler, Martin Lorenzo, blev de sammen enige om at skabe en streamingtjeneste, der skulle samarbejde med musikindustrien for at få den på ret køl og kunderne tilbage i folden.

SWEDEN-MUSIC-COMPANY-SPOTIFY

Spotify har afvist at kommentere spekulationerne om en kommende børsnotering. Spotify har 24 millioner aktive brugere, hvoraf seks millioner betaler for tjenesten. Musikbiblioteket er på over 20 millioner sange og udvides på daglig basis.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere