Del : SMS

Sæt pengene i frimærker, spader og gamle biler

frimærker
Sjældne frimærker kan være en investering med heftigt afkast - hvis man ved, hvad man kigger efter. Foto:

Artiklen fortsætter under annoncen

I efteråret 2008 styrtede Lehman Brothers om og ramte bunden så hårdt, at chokbølgerne gik verden over. Men mens aktiehandlerne i New York rev knytnæverne fulde af hår, og finansfolkene i London bed negle op til knoerne, kunne investorerne hos Stanley Gibbons sætte fødderne op på bordet og folde hænderne bag nakken.

Deres penge stod nemlig i værdipapirer af meget mindre størrelse. Her ryger investeringerne i sjældne frimærker, og det har vist sig ikke været nogen helt dum idé.

"Der er ingen tvivl om, at netop 2008 var et fabelagtigt år for os. Vi registrerede et afkast på 38,8 procent. Det skyldtes primært, at folk flygtede fra aktiemarkedet til andre former for investeringer," siger Brett Pitcher, investor og analytiker hos Stanley Gibbons.

Siden 1856 har det traditionsrige auktionshus været et handelcentrum for sjældne frimærker. De har ført statistik over de mest sjældne af slagsen og kan dermed følge værdien af investeringerne.

"Vi har historiske data for mere end hundrede år, og på baggrund af det kan vi se et årligt afkast på gennemsnitligt 11 procent," siger han.

De 100 mest sjældne britiske frimærker er samlet i det såkaldte SB 100 Index, hvis værdi kan følges på Bloomberg terminaler ligesom aktier og obligationer. Mens det danske C20-indeks over de sidste ti år er steget knap 21 pct. er SG100 steget med knap 65 procent. Og set over et halvt århundrede har indekset aldrig mistet værdi.

"Man kan enten investere direkte i frimærkerne, hvor man kan vælge enten at få dem selv eller få dem opbevares hos os. Men vi har også investeringsforeninger," siger Brett Pitcher.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere