Del : SMS
Berlingske Business

Redningsmand eller ronkedor på afveje

09BUSMichael-Kjaer-131343.jpg
29. februar bliver skæbnedag for Michael Kjær og butikskæden Fona, som senest denne dag skal fremlægge en løsning for kreditorerne for at undgå konkurs. Arkivfoto: Mads Nissen

Michael Kjær er ud af en familie, hvor lyd og billeder betyder alt. Han har stået i spidsen for en af Danmarks største elektronikgiganter i 20 år, men nu skal direktøren slå taktstokken til det, der kan blive Fonas sidste store finale.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Der skal ikke herske et sekunds tvivl om, at Fona betyder enormt meget for Michael Kjær. Det er hans hjertebarn.«

Sådan beskrev et medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem sin øverstbefalende tilbage i 2013. Dengang stod 500 Fona-ansatte til at skulle gå ned i løn som led i en omfattende spareøvelse. I dag er situationen langt værre.

Økonomien løber nemlig ikke rundt i landets 56 Fona-butikker, og det har den ikke gjort i flere år. Derfor er selskabet F Group, der står bag den danske elektronikkæde, gået i betalingsstandsning, og nu skal Michael Kjær slå et sidste slag for at holde den familieejede virksomhed i live. Et sidste mesterstykke med livet som indsats.

Claus skovhus

»Intet Danmark uden Fona«

»Jeg er født optimist, og jeg kan ikke se et Danmark uden et Fona,« lød det fra Michael Kjær, da virksomheden i forrige uge annoncerede sin betalingsstandsning. En udmelding, der sidenhen er blevet gjort til skamme af flere eksperter, men som ikke desto mindre er ment gravalvorligt. Michael Kjær lever og ånder for elektronik, og det har han gjort, siden han startede sin karriere i elektronikkæden Fredgaard for mere end 30 år siden.

02BUSFona-rekontruktion-kj-.jpg

I dag er direktøren med det brede slips og mørkegrå jakkesæt en af dansk erhvervslivs absolutte kæmper. Ud over at være administrerende direktør og medejer af F Group, der blev til i en fusion mellem Fredgaard og Fona tilbage i 2001, sidder Michael Kjær også på en toppost som formand for Dansk Erhverv. Det har han gjort siden 2010, hvor han trådte det sidste skridt op ad karrierestigen og satte sig for enden af bordet hos landets næststørste arbejdsgiver- og erhvervsorganisation.

jens chr. hansen

Vejen til dansk erhvervslivs top har imidlertid aldrig været givet på forhånd for den selvlærte direktør. Michael Kjær skulle først snuse til livet som revisorelev hos det daværende Askgaard Olesen og dernæst et job hos Philips, inden han begyndte sin karriere i familievirksomheden Fredgaard i begyndelsen af 1980erne. Selv om han aldrig fik færdiggjort sin handelsskoleuddannelse, steg han hurtigt i graderne, og i 1995 kunne han kalde sig administrerende direktør i virksomheden, der dengang var en af landets største elektronikkæder.

fona

Ronkedor eller redningsmand

Spørgsmålet er nu, om Michael Kjær bliver kendt som redningsmanden, der lykkedes med at bjærge Fonas synkende skude, eller om han snarere vil blive husket som en ronkedor på afveje. En slagen hanelefant blandt virile og mere konkurrencedygtige ynglinge, som i modsætning til den gråsprængte direktør har formået at omstille sig til en ny virkelighed, hvor internethandel og omskiftelighed er alfa og omega.

Michael Kjær har frem til 29. februar til at fremlægge en spiselig løsning for kreditorerne, hvilket bl.a. inkluderer et muligt salg af familieforetagendet Fona. Ellers går firmaet bag en af Danmarks mest kendte butikskæder konkurs.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere