Del : SMS
Berlingske Business

Priskrigen på rumrejser er begyndt

Priskrigen på rumrejser er begyndt - 1
Foto:

Der går år før de første turister kan rejse et smut til rummet, men allerede nu er der dømt priskrig i rumrejse-branchen. Nyeste priser ligger omkring en halv million.

Artiklen fortsætter under annoncen
De første turist-rumrejser er klar til afgang i 2010, men allerede nu er priskrigen begyndt at rumstere i branchen.

XCOR Aerospace hedder et nyt Californisk selskab, der vil sende eventyrlystne turister et smut ud i atmosfæren, og det ventes at de i næste uge vil offentliggøre planerne for deres nye, lavbudget-rumfærge.

Ifølge Wall Street Journal er den nye rumfærge betydeligt mindre, langsommere og vigtigst af alt billigere at bygge end rivalernes rumfærger. Og derfor menes det nye selskab at kunne tilbyde billetter til rummet til ”kun” 100.000 dollar eller cirka 470.000 kr. stykket.

For den pris for man så en cirka halv times lang tur, 60 kilometer op i atmosfæren med en hastighed svarende til to gange lydens hastighed i XCOR Lynx, som discount-rumfærgen hedder, og som kun har plads til to personer, en pilot og en passager.

Tidligere har Virgin-stifteren Richard Bransons rumprojekt Virgin Galctic trukket mest opmærksomhed. Men her er prisen en noget anden. 1,1 mio. kr. koster en tur i SpaceShipTwo, som Bransons fartøj hedder. Men så er man også garanteret 4 sekunders vægtløs tilstand.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere