Del : SMS
Berlingske Business

Populær forlystelsespark ramt af millionunderskud

Populær forlystelsespark ramt af millionunderskud - 1
En lille tiger fra Knuthenborg safaripark. Foto:

265.000 besøgende slog rekord, men de mange gæster kunne ikke kompensere for øgede udgifter til personale og dyrefoder.

Artiklen fortsætter under annoncen
Safariparken og restaurant Lysemose i Knuthenborg har haft en rekordhøj toplinje med 265.000 besøgende. Men forandringerne og vejen til ny vækst har kostet penge. Samtidig har virksomheden brugt ekstra penge på markedsføring til nye tiltag med åbninger udenfor den sædvanlige sæson, foretaget en række nyansættelser af specialister indenfor formidling med flere guidede ture og fodringer af dyrene, hvor de besøgende kommer tættere på oplevelsen.

Knuthenborg vil gerne være en international safaripark uden pomp og pragt, der støtter dyrevelfærd for truede dyrearter.

Da dyrebestanden ikke værdisættes i regnskaberne, og virksomheden har brugt betydelige ressourcer i regnskabsåret ved at produktudvikle oplevelsesdelen og samtidig træde ind i et internationalt samarbejde mellem dyreparker på europæisk plan for at blive en international oplevelsesvirksomhed. Det har givet et minus før skat på 2,3 mio. kr.

Ledelse i arv
For knap et år siden gennemførte Knuthenborg Park & Safari sit generationsskifte, da Christoffer Knuth, 34, overtog ledelsen efter sin far Adam W. Knuth. Forinden var gået fem års turnaround med adm. dir. Steffen Stræde ved roret, hvor godset fik ny ham og blev forandret til en moderne drevet virksomhed.

1. september overtog Christoffer Knuth tøjlerne som direktør i virksomheden. Sidste år med en dårlig sommer var godt vejr for Knuthenborg Park. Men de mange besøgende har ikke kunnet kompensere for de ekstra omkostninger til de nye ansatte og de nye tiltag, hvor Knuthenborg havde åbent hver weekend op til jul. Det var første år med åbningstider efter efterårsferien, og det har kostet til markedsføring.

»Vi har gjort en hel del for at gøre oplevelsen mere individuel for de besøgende, og det har samlet set forøget kvaliteten. Det er et mål at give en personligt interaktiv oplevelse gennem mere formidling. Samtidig har vi ændret vores markedsføring til kun at foregå på TV. Det koster væsentligt mere, og det har trukket regnskabet i rødt,« siger adm. dir. Christoffer Knuth, Knuthenborg.

Han betegner resultatet som ikke-tilfredsstillende. 2008 er på nuværende tidspunkt allerede foran end 2007, og han forventer et plusresultat for i år.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere