Del : SMS
Berlingske Business

Politikere vil rydde op i iværksætterstøtten

Iværksætterstøtte
Foto:

Ingen af de politiske partier på Christiansborg mener, at iværksætterstøtten fungerer, som den bør. Der skal for alvor ryddes op.

Artiklen fortsætter under annoncen

Iværksætteri skal stimuleres - også økonomisk. Det er alle politikere enige om, selv om både højtstående erhvervsfolk og økonomiske vismænd de seneste par uger har talt for en afskaffelse af erhvervsstøtte. Men lige så enige er politikerne om, at måden, iværksættermilliarderne administreres på i dag, langt fra er den mest hensigtsmæssige.

Således bliver der fra alle sider af Folketingssalen skudt med skarpt mod den uoverskuelige mængde at støtteordninger og rådgivningsinstanser, der forvirrer mere end de gavner.

Læs også på evb.dk:

600 statslige millioner kroner til iværksætteri

Stadig muligt at få penge til iværksætteri

Ingeniører kræver frihed til iværksætteri

- Rådgivning, opstartshjælp, Vækstfonden, matchmaking, innovationsmiljøer, oplevelseszoner, videnpiloter, videnrådgivere. Det er ting, vi har sat i værk, og som hver især lyder meget fornuftigt. Men min frygt er, at det system, vi har lavet, er blevet så kompliceret, at det er svært for den enkelte iværksætter at finde rundt, siger eksempelvis Venstres erhvervspolitiske ordfører, Torsten Schack Pedersen.

Regeringspartiet er selv ved at danne sig et overblik over systemet for at finde ud af, hvad der virker. Og det er vist tiltrængt. For oppositionen står på spring med både kritik og nye løsningsmodeller.

Socialdemokraterne mener eksempelvis, at iværksætterne skal have en gulerod, hvis de udvikler produkter og løsninger, der afhjælper udfordringer for samfundet. Og også SF har en idé:

- Det offentlige køber for 150 milliarder fra leverandører. En del af dette indkøb skal reserveres til innovative iværksættere. Det kan understøtte et træk efter deres produkter, og det kan bevise deres levedygtighed, forslår Karsten Hønge, erhvervsordfører hos SF.

Ingen kniv

Men mens de erhvervspolitiske ordførere står klar i kulissen med supplementer til det nuværende iværksætterstøtte-system, som de er helt enige om i forvejen er uoverskueligt, er der længere mellem dem, der tør slå ned på de ordninger, der skal skæres væk.

Uden at være præcise omkring, hvor midlerne skal hentes, mener både Dansk Folkeparti og Liberal Alliance, at det vil være langt bedre at bruge pengene på at forbedre de økonomiske rammer og mindske de bureaukratiske processer for iværksætterne. Erhvervsordfører i Dansk Folkeparti Colette Brix peger dog på, at kommunerne i videre udstrækning bør henvise til private rådgiver og droppe »den vildfarelse, at det drejer sig om at have et babelstårn af støtteordninger.«

Men det er kun Det Konservative Folkeparti, der vover at sige direkte, hvordan iværksætterkronerne eventuelt kan bruges bedre:

- Jeg synes, der er mange lag: et statsligt niveau, væksthuse i regionerne, og hver kommune vil også gerne have et erhvervskontor og deres egen lille erhvervschef. Det er rigtig mange mennesker, og jeg tror godt, vi med fordel kunne samle nogle af instanserne og være lidt færre, siger Carina Christensen, erhvervsordfører hos de Konservative.

Alle kan altså blive enige om, at pengene skal bruges bedre. Til januar kommer Erhvervs- og Økonomiministeriet med en portal, der skal gøre støtteordningerne mere overskuelige. Nu mangler man blot at finde ud af, hvilke der reelt stimulere vækst og giver bedre iværksættere.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere