Del : SMS
Berlingske Business

På spring til at overtage kejserens imperium

08BUSSAMSUNG-ELEC-APPOINTME.jpg
Lee Jae-Yong, i forretningsverdenen kendt som Jay Y. Lee, har siden sin fødsel været udset – og opdraget – til at overtage bedstefarens og farens imperium. Foto: Kim Hong-Ji/Reuters

Et af verdens største imperier, den sydkoreanske storproducent af blandt andet mobiltelefoner og TV-apparater, Samsung, er midt i et generationsskifte, hvor kronprinsen stadig bevæger sig i kejserens skygge.

Artiklen fortsætter under annoncen

I årevis har han været udset som kronprins. Nu er han kronprins, og spørgsmålet er, hvornår den 47-årige Jay Y. Lee reelt overtager selve tronen fra sin far og sætter sig for bordenden af det enorme Samsung-imperium, som familien har styret siden grundlæggelsen.

Jay Y. Lee er ifølge det amerikanske magasin Forbes nummer 33 på listen over de mest indflydelses­rige mennesker i verden og den tredjerigeste i Sydkorea – anslået god for en formue på 6,9 milli­arder dollar. Hans formelle titel er næst­formand for bestyrelsen i Samsung Group – en virksomhed, som lige nu udgør 12 procent af Sydkoreas bruttonationalprodukt og er grundlagt i 1938 af Jay Y. Lees farfar.

Samsung er bedst kendt for sin elektronikproduktion i Samsung Electronics, som er verdens største mobil- og TV-producent, men konglomeratet rummer masser af selskaber, som bl.a. ejer et hospital, bygger skibe, driver temaparker og forsikringsvirksomhed, producerer medicinsk udstyr og fabrikerer computerchips.

US-GOOGLE-HOLDS-PRESS-EVENT-ANNOUNCING-NEW-PRODUCTS

Jay Y. Lee er eneste søn af den tidligere så mægtige bestyrelsesformand, 73-årige Lee Kun-hee, som er søn af Samsungs grundlægger, er Sydkoreas rigeste mand og går under øgenavnet »Kejseren«. Han måtte i 2008 træde midler­tidigt tilbage efter en sigtelse i en stor skatteskandale, men blev halvandet år senere benådet af den daværende præsident og vendte tilbage i toppen af Samsung.

I maj 2014 blev Lee Kun-hee ramt af et hjerteanfald, og siden har han ligget på hospitalet. Det er derfor Jay Y. Lee, der i praksis har været topchef for imperiet. Han mangler kun den officielle titel.

Jay Y. Lee har siden fødslen været opdraget til at kunne overtage familieforetagendet. Hans internationale indstilling skal gøre Samsung mindre sydkoreansk og mere internationalt. Han taler da også både engelsk og japansk og bruger den internationale udgave af sit fødenavn, som på koreansk er Lee Jae-yong.

Asiens rigeste familie toppes dog om magt og rigdom – noget, som Jay Y. Lee også skal håndtere, når han får den endelige magt over imperiet.

I Samsung har han været med siden 1991, da han blev direktør for strategisk planlægning. I 2009 blev han direktør for Samsung Electronics og i 2013 også næstformand for bestyrelsen – et første tegn på, at generationsskiftet var undervejs. Han er koncernchef for alle Samsungs kunder, en titel, som er opfundet til ham.

pix-Samsung-telefoner

Jay Y. Lee er, ligesom sin far, kendt for at holde lav profil, men han deltog dog i bisættelsen af Apples topchef, Steve Jobs, i oktober 2011.

Samsung Electronics er verdens næstmest værdifulde selskab efter netop Apple, som Samsung gang på gang strides i retssalene med. Senest i sidste uge har Samsung indvilliget i at betale 3,2 milliarder kroner til Apple i erstatning i en spektakulær sag, som på ingen måde er slut endnu.

Tronarvingen har ry for at være beslutsom, men tilbageholdende og høflig.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere