Berlingske Business
LIVE:  God weekend

Opmærksomheds-økonomien er fremtiden

Opmærksomheds-økonomien er fremtiden
Foto: Colourbox

Samfundsforsker mener, at fremtidens vækst handler om, at en opmærksomhedsøkonomi afløser viden- og oplevelsesøkonomien.

Artiklen fortsætter under annoncen
Samfundsforsker Johannes Andersen fra Aalborg Universitet kom med en tankevækkende beskrivelse af fremtidens erhvervsliv, da han onsdag var hovedtaler ved årets Jantekur-arrangement i Esbjerg arrangeret af Business SydVest og Esbjerg Erhvervsudvikling.

Læs også:

Fra fejedreng til topdirektør

Johannes Andersen spåede, at erhvervslivets satsning på videns- og oplevelses-økonomien vil blive afløst af, hvad han kalder for en opmærksomhedsøkonomi:

- Vi overproducerer nemlig viden og oplevelser i sådan en grad, at viden- og oplevelsesøkonomien har det svært, fastslog han og tilføjede:

- Oplevelsesøkonomien er fremtiden. Det handler om at tjene penge i det øjeblik, hvor du har folks opmærksomhed. Og det er jo svært, når der produceres så megen viden og tilbydes så mange oplevelser som aldrig nogensinde før. Derfor glem alt om viden og oplevelser. I stedet handler det om kunsten at få det proppet ned i halsen på forbrugeren, når du har deres opmærksomhed, sagde den kendte samfundsforsker.

Læs også på EVB.dk:

Giv kunden et nyt statusfix

Spot tidens mest attraktive forbrugere

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen