Del : SMS
Berlingske Business

Ny akademikerformand vil slå et slag for virksomhederne

pix-akademikerformand
Finn R. Larsen, formand for Akademikerne. Foto:

Den 58-årige ingeniør Finn Larsen vil som ny formand for landets 313.000 akademikere kæmpe for at få flere private job til de mange ledige akademikere. Og så tør han godt diskutere, hvor mange højtuddannede Danmark har brug for.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med udsigten til de kommende års akademikerboom og en offentlig sektor, der langt fra kan ansætte dem alle, vil flere akademikere gå direkte ind i ledighedskøen efter universitetet, med mindre de mange små virksomheder får øjnene op for de højtuddannede.

Derfor skal landets akademikere i højere grad arbejde for at forbedre virksomhedernes rammevilkår, så de har råd til at ansætte dem og komme .

Sådan lyder én af hovedopgaverne for den nyvalgte formand for Akademikerne - det tidligere Akademikernes Centralorganisation - den ingeniøruddannede Finn R. Larsen. Han har talt akademikernes sag siden 1986, hvor han første gang blev valgt som tillidsrepræsentant hos Fyns Telefon, som var en del af Tele Danmark, det nuværende TDC, hvor han har tilbragt det meste af sin erhvervskarriere. Han er da også den første formand for Akademikerne, som aldrig har været offentlig ansat.

»I mange akademikergrupper er næsten en tredjedel arbejdsløse et år efter de forlader universitetet. Det kan måske umiddelbart lyde underligt, at en fagforening også vil tale virksomhedernes sag, men det handler om at skabe det bedst mulige arbejdsmarked for vores medlemmer, og vi kan jo se, at det er de private virksomheder, som skal ansætte dem. Derfor har vi en stor interesse i at få erhvervspolitikken koblet med beskæftigelsespolitikken,« siger han.

Tør diskutere uddannelsestabu

Regeringen har en målsætning om, at 25 procent af en årgang skal på universitetet, og ifølge beregninger fra Akademikerne skal virksomhederne skabe næsten 9.000 nye job om året fra nu af for at opsluge de mange nyudklækkede akademikere.

»Jeg har ikke alle svarene nu, men jeg vil ikke afvise, at vi også skal have den diskussion,« siger Finn Rosendahl og peger samtidig på, at de tre hovedorganisationer på lønmodtagersiden - LO, FTF og Akademikerne - har en stor interesse i at arbejde tæt sammen, blandt andet omkring problemet med udflytningen af arbejdspladser. Det er ikke kun er et problem for de faglærte og de ufaglærte, men også for de højtuddannede, hvis job på sigt også risikerer at følge med til udlandet.

Tillidsreform venter

Det er imidlertid ikke kun den private sektor, der vil få den nye akademikerformands opmærksomhed. Selv om det bliver én af hans største fokusområder, så understreger han, at også de offentligt ansatte akademikere står overfor en stor effektiviseringsprocess fordi det offentlige har færre midler at gøre godt med, men ikke færre opgaver. Det stiller krav til den

»Derfor vil jeg også koncentrere mig om den tillidsreform, vi indgik med regeringen tidligere på året. De offentlige ansatte udgør stadig en stor og vigtig del af vores medlemsskare, så selv om vi har fokus på den private sektor er det ikke ensbetydende med, at de bliver glemt,« siger den nyvalgte formand.

Født med kampånd

Drivkraften for Finn R. Larsen er - som for mange andre i fagbevægelsen - et ønske om at fremme solidaritet og lige muligheder for alle på arbejdsmarkedet. Lidt usædvanligt for en ingeniør voksede han op i et hjem, der abonnerede på Land og Folk, men befinder sig med egne ord noget længere til højre på den politiske skala. Han har aldrig været partipolitisk aktive, men har dog beskæftiget sig med fagforeningsarbejde for ingeniørerne lige siden studietiden. Finn R. Larsen bor i Århus, er gift og har tre voksne børn. Han afløser Ingrid Stage, der er formand for Dansk Magisterforening og har været midlertidig formand for Akademikerne siden i sommer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere