Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Nu er kvinden bag Jimmy Choo helt fremme i sine egne sko

03BUSmellon-101747.jpg
Tamara Mellon stod bag sko­succesen, der fik navn efter designeren Jimmy Choo – som hun senere vandt en retssag mod. Arkivfoto: Paul Brui­­nooge

Tamara Mellon er en stridbar og udholdende succes på høje hæle.

Hun var kvinden bag manden bag ­nogle af verdens mest berømte sko. Og den historie har nærmest flere saftige detaljer end selv »Sex and the City«, TV-serien der om noget satte Jimmy Choos luksusstilletter på verdens­kortet.

Det var Tamara Mellon, der opdagede den malaysiske skodesigner og etablerede modefirmaet, som stadig bærer hans navn. Det var også hende, der kørte videre som medejer og kreativ chef, da malaysieren allerede i 2001 solgte ud.

27BUSISS-CEO-Jeff-Gravenhor.jpg

Siden har firmaet haft fire forskellige ejere, som hun sjældent har ytret noget pænt om –de tre første var kapitalfonde, som hun i bl.a. avisen Financial Times har sammenlignet med »gribbe« og »parasitter«.

Nu er Jimmy Choo så igen sat til salg af den seneste ejer, JAB Holding med den tyske ­Reimann-familie bag sig, der hellere vil opbygge et større kaffeimperium – med blandt andet skandinaviske Espresso House – end producere luksussko.

Tamara Mellon forlod Jimmy Choo-firmaet i 2011, hvor hun følte sig »brændt ud« efter at have haft tre kapitalfonde i rap som medejere.

aaa
For abonnenter LÆS MERE : Det handler om at skille sig ud

»At stå hvert andet-tredje år med en ny medejer og en ny bestyrelse fuld af mennesker, som ikke helt forstår branchen, det er ret svært. De havde ingen langsigtet plan. De tænkte ­bare på at trække sig igen, så de kunne tjene ­penge,« sagde hun sidste år til Forbes.

Penge tjente Tamara Mellon dog også selv: Omkring 135 mio. dollar – over 900 mio. kr. – kunne hun sætte ind på bankkontoen for at sælge sin andel, hvilket snildt havde levnet mulighed for at lægge sig i solen og forsvinde ud af offentlighedens øje.

Dramatisk karrariere og privatliv

I stedet har den snart 50-årige Tamara ­Mellon stukket fødderne i sine egne kreationer – omend heller ikke det er sket uden flere af de ­dramaer, der tilsyneladende har præget meget af hendes karriere og privatliv.

Hendes skofirma, Tamara Mellon Brand, var omkring en konkurs i 2015 samt en efterfølgende retstvist med nogle af investorerne – en sag hun dog vandt. I 2016 lagde hun sag an mod Jimmy Choo for at sabotere hendes nye selskab ved at blokere for brug af ­bestemte underleverandører, selv om de også benyttes af andre konkurrenter.

Mange andre dramaer er beskrevet i selvbiografien »In My Shoes«, der udkom i 2013 og rummer historier om interne stridigheder i Jimmy Choo, kampe med kapitalfondene og et kaotisk privatliv, som også har sikret hende plads i sladderspalterne.

»Jeg har en ret høj tolerancetærskel,« ­udtalte hun til Vanity Fair, da bogen kom på gaden. »Jeg kan tåle grov adfærd meget længere end nogen anden, for jeg har været udsat for det så længe.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen