Del : SMS
Berlingske Business

Nu begynder hans livs maratonløb

pix-sørenabildgaard-biz
Overskrift
Foto:
pix-sørenabildgaard-biz-lille
Overskrift
Foto:

Hurtig start. To timer efter at han fik buddet, var kontrakten skrevet under og den 42-årige Søren Abildgaard blevet den nye teletopchef i Telia. Nu venter den virkelige udfordring.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der var spontane klapsalver i kantinen, da 42-årige Søren Abildgaard onsdag formiddag blev præsenteret som ny topchef i Danmarks tredjestørste teleselskab, svensk-finske Telia.

»Jeg blev ringet op tirsdag kl. 10.30 og anede intet på forhånd. Det kom som et lyn fra en klar himmel,« fortæller Søren Abildgaard.

Han sagde ja med det samme, men Håkan Dahlström, Telias nye ansvarlige for hele mobilforretningen, sagde, at Søren Abildgaard først skulle ringe til sin kone og få lov. Kl. 12.30 lå den færdige kontrakt underskrevet.

»Det er drømmejobbet for mig. Jeg har været i branchen i lang tid, jeg kender virksomheden, og der er helt fantastiske muligheder,« siger en stadig forpustet Søren Abildgaard.

For godt nok løber han - med musik i ørerne og uden mobiltelefon -, men de seneste dage har alligevel tæret godt på kondien hos den nye teletopchef, som »går til opgaven med den allerstørste ydmyghed og respekt for, hvad der er lavet hidtil« under Jesper Brøckner, som gennem ni år stod i spidsen for den danske gren af Nordens største telekoncern, indtil han i denne uge blev fyret.

Søren Abildgaard har - på nær tre år - været i mobilbranchen helt tilbage, da France Télécom med Monique Moullé-Zetterström (hende med »Samtale fremmer forståelsen«) via Mobilix gik i kødet på TDC. Senere blev Mobilix til Orange, som Telia købte i juli 2004.

Detaljernes mand

De seneste to år har han bestyret Telias lavprismobilselskab, CallMe (tidligere Debitel), som holder til på den anden side af Telias eget hovedkvarter på Holmbladsgade på Amager.

Her er også medarbejderantallet minimalistisk, men Søren Abildgaard er ikke uvant med at stå i spidsen for mange flere. For tre år siden havde han ansvaret for 250 medarbejdere i Telias personale-, kommunikations- og kundeserviceafdelinger, og han holder af at gå ned i detaljen i regnskaber og tal for at finde noget, der kan justeres.

»Jeg er dybt afhængig af folk med viden inden for deres område. Selvfølgelig tænker jeg en masse tanker, men de skal nu trykprøves med de enkelte. Telia skal følge med tiden. Det vil være useriøst at tro, at vi kan være på hele paletten. Derfor skal vi drøfte, hvor vi skal være skarpere. Nogen taler om de berømte 100 dage. Jeg må se, om jeg får brug for dem alle - eller måske ti mere,« siger Abildgaard.

Han sammenligner det med at træne til maraton. Da han tiltrådte hos CallMe, meldte han hele direktionen til New York Marathon otte måneder senere. Selv et direktionsmedlem, der aldrig havde løbet, klarede det.

»Der er intet fantastisk i at løbe maraton. Alle tror, at det er enormt svært, men de mentale blokeringer standser os i at gøre det. Tilsvarende er det i telebranchen i dag,« siger Søren Abildgaard, som lover, at hans nu større direktion ikke skal frygte en invitation til New York til november - hvor han selv forventer at kunne bringe sin egen tid på 4 timer og 11 minutter ned under de fire timer.

Hænder på hele klaviaturet

Med Søren Abildgaards entré har alle de tre største teleselskaber i Danmark skiftet topchef inden for to år - for TDCs og Telias vedkommende til »yngre modeller«. Søren Abildgaard mener dog ikke, at hans på et år nær matchende dåbsattest med TDC-topchef Henrik Poulsen betyder noget. Han anser det i stedet for »vigtigt nogle gange at få bloddopet virksomheden lidt«.

Allan Christiansen, som indtil for nylig i syv år var direktør for TDCs lavprismobilselskab Telmore, har fra sidelinjen fulgt Søren Abildgaard i CallMe.

»Han har med succes transformeret CallMe fra at være en butiksdrevet forretning med primært telefonsalg til at være Telias udfordrer i onlinesegmentet. Her har han brugt prisen som parameter. Det er ikke nok, når han nu skal arbejde med hovedvaremærket. Så skal man spille på hele klaveret - og det bliver spændende at følge,« siger Allan Christiansen.

Selv medgiver Søren Abildgaard, at overskriften på hans dagsorden er »vækst, både på kunder og penge - allervigtigst på penge, hvis jeg skal være helt ærlig«. Han er klar over, at kunderne har alle mulige andre steder at gå hen, hvis de ikke er tilfredse med Telia.

»Det har altid drevet mig at få en fair chance for at være et ordentligt menneske. Hvis jeg har sagt noget, så gør jeg det og holder ord - og forventer, at andre gør det samme. Det er den eneste vej til succes.«

Den nye Telia-topchef har siden 2000 været gift med Britt, chefkonsulent i Danske Bank. Sammen har de tre drenge på to, seks og ni år.

Når fritiden ikke står på familie og løb, er der hidtil blevet plads til en skitur - som regel til Italien, Østrig og Frankrig - flere gange om året. Men med en nyligt brækket skulder fra seneste tur er der automatisk lagt en dæmper på den del. B

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere