Del : SMS
Berlingske Business

Net-iværksætter blev inspireret af mormor

Stefan Plenge
Foto:

Bag navnene Intervare A/S og nemlig.com A/S gemmer sig en glad dreng, der aldrig gør noget halvt, og som bare ville hjælpe sin mormor med at købe ind.

Artiklen fortsætter under annoncen

På Stefan Plenges kontor i Rødovre matcher læderbetrækket på sofaen det på stolene omkring mødebordet. De blå musselmalede kopper er akkompagneret af en tilsvarende flødekande, sukkerskål og kaffekande. Her er orden, og indretningen er gennemført. Et træk der er gennemgående i alt, hvad kontorets ejermand gør.

35-årige Stefan Plenge er manden bag nemlig.com, og han er glad. For selv om dagligvaresupermarkedet først fylder ét år i dag 25. august, vandt firmaet tidligere på året E-handelsprisen af FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel.

Som om det ikke er nok, forventer Stefan Plenge at få sorte tal på bundlinjen ved udgangen af i år. Manden, der køber alle sine dagligvarer på nemlig.com, har gjort en forretning ud af at befri andre for tunge plasticposer og lange køer.

- Der har aldrig været pres hjemmefra om, at jeg skulle blive noget bestemt. Men der har altid ligget en forventning om, at hvis man gjorde noget, så gjorde man det helt, siger Stefan Plenge, som voksede op i Søborg-området i København med to søstre og en far, der er hjerneforsker og en mor, der er direktionssekretær.

Derfor lå det heller ikke i kortene, at Stefan Plenge skulle have egen virksomhed, og da han som 24-årig stiftede Intervare A/S måtte han selv finde ud af alt.

- Jeg har lavet min del af fejl. Jeg har skullet finde ud af dels, hvad ledelse vil sige, og dels hvilken slags leder jeg ville være. I den forbindelse har jeg taget forkerte beslutninger. For eksempel givet en ansat en skideballe i fuld offentlighed. Men dér lærte jeg, at den slags bare betyder, at folk ikke tør sige, hvis de har begået en fejl, og så vokser fejlen sig endnu større. I dag gør jeg meget ud af at sige, hvis der er noget, jeg ikke kan, eller hvis jeg har lavet en fejl.

Inspireret i New York

Baggrunden for de to virksomheder byder på en historie om en dreng, som gerne ville hjælpe sin mormor med at købe dagligvarer.

- Min mormor boede hos os, da jeg var barn. I den periode købte mine forældre varer for hende. På et tidspunkt flyttede hun i sin egen lejlighed og klagede over, at både hun og hendes naboer havde svært ved at få købt og bragt dagligvarer, fortæller Stefan Plenge.

Han øjnede muligheden for en forretning og startede Intervare fra forældrenes kælder. Oprindeligt var idéen at levere varer til alle forbrugere, men markedet var på det tidspunkt ikke klar til et e-supermarked. Derfor leverer Intervare kun til ældre borgere, der er blevet visiteret til det af kommunen.

Idéen til nemlig.com kom nogle år senere, da Stefan Plenge på et besøg hos en kammerat i New York oplevede, hvordan han kunne bestille dagligvarer på nettet og have dem en halv time efter. Det lagde kimen til nemlig.com.

- E-supermarkedet på Manhattan dækkede kun et lille område i byen, og derfor kunne de levere så hurtigt. Befolkningstætheden på Manhattan er så stor, at det stadig var en god forretning. Vi er nødt til at dække et større område, og derfor skal man bestille et døgn i forvejen hos os. Til gengæld leverer vi i det en-times-interval, som passer kunden.

Når Stefan Plenge lægger alle kræfter i sine virksomheder, er der andre ting, som han ikke altid kan engagere sig hundrede procent i. Det gælder af og til familien i Søllerød, der tæller hustruen Signe og børnene Alexander og Victoria på tre og fire et halvt år.

- Jeg prøver at være meget til stede, når jeg er hjemme. Men i sidste ende er der kun to, der kan svare på, om jeg gør det godt nok, og det er mine børn, siger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere