Del : SMS

Millionæren med kuglepennene

Sten Halbye
Overskrift
Steen Halbye – en kreativ, men utålmodig igangsætter. Foto:
Pix-Sten Halbye lille biz
Overskrift

Steen Halbye er blevet millionær i reklamebranchen, men nu får iværksættere inden for bl.a. miljø gavn af den konkurrence­prægede mand, der netop er tiltrådt som ny partner i venturekapital­fonden Seed Capital. Læs hvordan Steen Halbyes kuglepenne karakteriserer ham.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han er en vinder. Og samtidig er han utålmodig. Umiddelbart kan denne beskrivelse gælde for mange erhvervsfolk, men for den nye partner i venturekapitalfonden Seed Capital, millionær Steen Halbye, er måden, hans vinderinstinkt og ikke mindst utålmodighed kommer til udtryk, helt speciel. Begge dele sker ved en kuglepen. Det vender vi tilbage til, først ser vi på millionærtitlen.

Den har Steen Halbye opbygget i reklame- og medie­branchen, hvor han har arbejdet gennem 17 år. Ved en opgørelse over de største formuer i reklamebranchen sidste år lå den nye partner i Seed Capital med en formue på 54,6 mio. kr. nummer seks på listen

Steen Halbye har ikke bare arbejdet som menig medarbejder i reklame- og medie­branchen, han har startet sine egne virksomheder op. I 1992 grundlagde han mediebureauet TMP senere OMD, og fem år senere stiftede han og blev administrerende direktør for reklamebureauet Halbye Kaag JWT, som de næste ti år voksede fra fire til 50 ansatte.

pix-Jeffrey Kindler

Men ud over entreprenør­erfaringen har Steen Halbye også et års erfaring fra cleantech-branchen, idet han sidste år stiftede virksomheden Varme og Viden, som rådgiver og installerer klimavenlige varmesystemer.

Det er erfaringen med at etablere virksomheder og hans indsigt i cleantech-branchen, som fik Seed Capital til at kontakte Steen Halbye.

Han elsker at lære

Og grunden til, at han valgte at sige ja, selv om han kun havde arbejdet med Varme og Viden et år, var, at han ser sit nye job som en unik mulighed, der giver større bredde i arbejdsopgaverne. Hos Seed Capital får han lov til at arbejde med flere grene af cleantech-branchen herunder energibesparelser, energiproduktion, materiale­optimering og minimering af miljøpåvirkning, hvorimod det kun handlede om varme­systemer hos Varme og Viden.

Steen Halbyes skift er også et udtryk for nysgerrighed. Han kan godt lide at lære. Og netop nysgerrigheden var også grunden til, at han tidligere skiftede reklame- og mediebranchen ud med clean­tech.

pix-kronprins-biz

»Jeg kan godt lide at lære, så det er fantastisk at kunne få lov til at skifte branche. Så er man et privilegeret menneske,« siger Steen Halbye.

Ud over at have arbejdet for kommercielle virksom­heder sagde den nysgerrige millionær sidste år ja til at være bestyrelsesformand for den ikke-kommercielle internet­portal Refugee United, hvor flygtningen kan søge efter familie og venner, som de har mistet kontakten til i forbindelse med deres flugt.

Blækket ramte skjorten

Steen Halbye bliver beskrevet som en godt begavet mand, som samtidig formår at tale i øjenhøjde med alle folk.

Administrerende direktør i Halbye Kaag JWT, Thomas Thorstholm, som har arbejdet sammen med Steen Halbye i mange år, beskriver hans kvaliteter således:

»Han evner både at sætte sig ind i komplicerede sager, men samtidig formår han at lave enkelte løsninger ud fra det komplicerede stof, så alle forstår det.«

Derudover har den succes­rige millionær et højt energi­niveau, som gør, at han får udrettet utroligt meget, men samtidig smitter det af på kollegaerne, så de bliver entusiastiske af at være sammen med ham.

Og så var der jo historierne om kuglepennene.

Når tingene går for langsomt, bliver Steen Halbyes tålmodighed hurtigt brugt op. Hermann Haraldsson, som var direktør i OMD, da Steen Halbye var administrerende direktør, husker tydeligt et forretningsmøde i Frankrig, hvor de begge deltog, og hvor Steen Halbyes tålmodighed slap op.

»Han kedede sig så meget, at han begyndte at sutte på sin kuglepen, så lige pludselig havde han blæk hen over skjorten.«

Men også når Steen Halbyes vindermentalitet bliver beskrevet, sker det via en kuglepen. En rød kuglepen. I OMD var den nu 46-årige millionær klart den, som havde mest tjek på mediebranchen, så når der blev lavet et oplæg, gik det via hans bord. Her blev alle fejl rettet med en rød kuglepen. For tingene skulle være i orden. OMD skulle være bedst.

I sin fritid er Steen Halbye derimod ikke så konkurrence­præget. Han spiller dog tennis, squash, fodbold og roer kajak, men ikke noget fast, kun når der indimellem er tid. Derudover kan han godt lide at rejse med sin kone og deres tre børn.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere