Del : SMS
Berlingske Business

Manden med de store armbevægelser

pix-jesper-øhlenschlæger-biz
»Jeg har stået her før, og jeg strutter stadig af selvtillid. Jeg finder et nyt sted, hvor jeg kan skabe vækst. Jeg har hovedsageligt været i Danmark, men jeg er sulten efter et arbejde uden for landets grænser. Der er højere til loftet,« siger Jesper Øhlenschlæger. Foto: Henning Bagger

Jesper Øhlenschlæger er den klassiske iværksætter, der har brugt både fagter, temperament og gode ideer til at komme til tops. Men i forgårs kom han ned på jorden, da han blev fyret som direktør for vindmøllefirmaet Skykon.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han er et omvandrende katalog over adjektiver. De spænder vidt fra de gode som innovativ, stræbsom og dygtig over til dem, der er mere ru i kanten som hidsig, utilregnelig og buldrende. Sådan er det nu engang med entreprenører. Og sådan er det med et menneske, der er kendt for sine store armbevægelser.

Først drømte 40-årige Jesper Øhlenschlæger om at revolutionere byggebranchen med typehusfirmaet M2, der skulle give arkitekttegnede huse til den jævne dansker. Derefter skulle der ruskes op i vindmøllebranchen med firmaet Skykon.

Nu står direktøren med en varm fyreseddel i hånden og en titel som forhenværende, efter at bestyrelsen i Skykon i forgårs valgte at afskedige grundlæggeren. Men det er ikke en følelse af bitterhed, der fylder kroppen.

»Jeg har stået her før, og jeg strutter stadig af selvtillid. Jeg finder et nyt sted, hvor jeg kan skabe vækst. Jeg har aldrig identificeret mig med én bestemt branche, men jeg er blevet meget glad for vindmølleindustrien og kunne godt se en fremtid i den. Jeg har hovedsageligt været i Danmark, men jeg er sulten efter et arbejde uden for landets grænser. Der er højere til loftet,« siger han.

Æstetisk iværksætter

Barndommen begyndte i Donslund i Sønderjylland, mens karrieren tog sit udgangspunkt som shippingelev hos A.P. Møller-Mærsk. Det førte ham videre ind på jurastudiet og et advokatkontor. Derfra havde Jesper Øhlenschlæger job hos Århus Stiftstidende og EMC, indtil han i april 2004 stiftede M2. Målet var fra starten at skabe et kendt brand, der skulle ligge på alles læber. Selskabet skulle skabe visionær arkitektur til priser, der var til at betale.

Æstetik var et vigtigt begreb knyttet til projektet. Et ord, der er gået igen i hans eget liv. Selv som fattig studerende ofrede Jesper Øhlenschlæger penge på PH-lamper, fordi han gerne ville se på noget lækkert. Nu stod danskernes kedelige parcelhuse for tur. De store armbevægelser ser han i dag som noget positivt.

»Den negative opfattelse af udtrykket kan være, at man er en fantast. Men jeg har haft succes. Jeg ser det som noget positivt. At man er visionær og evner at se nyt. Jeg gad ikke selv være et sted, hvor chefen ikke er inspirerende. Jeg har dog lært at skrue ned for tempoet og har fået respekt for at det kan være hårdt at være i nærheden af mig,« siger han.

»I ser mig igen«

I 2007 blev aktierne i M2 solgt til ejendomsgiganten Keops, og de store fagter skulle finde et nyt sted at udfolde sig. Valget faldt på vindmøllebranchen, selv om hans egentlige ambition var at lave noget med kunst, design og arkitektur.

Sammen med blandt andet brødrene Jens og Carsten Risvig Pedersen investerede han i det, der skulle blive til Skykon. Selskabet skulle producere vindmølletårne og vingedele. Kulturændringen og den voldsomme vækst i Skykon betegner han selv som sin største succes.

I den mere kuriøse ende er Jesper Øhlenschlæger blevet nævnt i de århusianske spalter som køberen til en af byens mest mondæne ejendomme - palæet Lille Marselis på Strandvejen, der blev solgt for et tocifret millionbeløb. Her bor han i 400 kvadratmeters luksus med sine kone Susi og parrets fire børn. Med hans egne ord går han hverken til tennis eller dans, fordi familien er lig med fritid.

Når de mundtlige overleveringer er gået i gang, har han fået skudsmålet som en dygtig iværksætter, der har brug for finansfolk til at dæmpe ivrigheden. Energien kan begejstre, men den er også krævende for omgivelserne.

Allerede i vinter forlangte storaktionæren i Skykon, kapitalfonden EQT, at der blev indsat en ny finansdirektør i virksomheden, som kunne holde snor i ham. Lige nu er han på ferie i Frankrig i hele juli. Og hvad skal der så ske derefter?

»Jeg er entreprenør. Når jeg er tilbage i august, trækker jeg i jakkesættet igen, og så ser I mig igen,« lyder det selvsikkert over telefonen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere