Del : SMS
Berlingske Business

Kronprinsen der trådte ud af Ecco-skoene og fik ny karriere

19BUSPix-Michael-Hauge-1339.jpg
Michael Hauge Sørensen har ladet den lovende karriere i Ecco afløse af en voksende karriere som bestyrelsesmedlem. Arkivfoto: Mads Nissen

Michael Hauge Sørensen forlod overraskende den familieejede skokoncern Ecco i 2013 og flyttede til Hong Kong. Nu tiltræder han som ny formand for bestyrelsen i Top-Toy, der står bag legetøjskæden BR.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han havde kurs mod den øverste post i skokoncernen Ecco. Han blev kaldt gulddreng og kronprins. Men pludselig sagde han op. Michael Hauge Sørensen forlod overraskende for de fleste den virksomhed, han nærmest var vokset op i. Den bratte afsked med Ecco uden at have et nyt topjob på hånden førte til spekulationer, om han var løbet sur i samarbejdet med familien Toos­buy eller havde mistet tålmodigheden i rollen som kronprins.

Ecco skos design afdeling i Tønder. Direktør Michael Hauge Sø

Bemærkelsesværdig succes

Men i virkeligheden handlede det om noget helt andet, fortalte han siden.

Han havde brug for en pause og ville flytte tilbage til Asien med sin sydkoreanske kæreste. Springet til en tilværelse i Europa fra Asien, hvor han boede og arbejdede for Ecco fra 2002 til 2010, var for stort.

Michael Hauge Sørensen er manden bag den bemærkelsesværdige succes, som Ecco skabte i Asien fra det rene ingenting til en milliardforretning. Det betød, at han efter otte år i Hong Kong blev hentet hjem til Danmark i 2010 som global salgsdirektør.

Men tilværelsen med arbejdet i Eccos hovedkontor i Bredebro, kæresten i Hamborg og tankerne kredsende om det liv i Asien, han havde sagt farvel til, blev til sidst for meget, og Michael Hauge Sørensen gjorde regnebrættet op.

Sjælen blev i Asien

»I de år, jeg arbejdede i Danmark, pendlede jeg dagligt to timer frem og tilbage mellem Eccos hovedkontor i Bredebro og vores hjem i Hamburg. Det var klart en belastning, men vi følte, at springet fra Hong Kong til Bredebro ville være for voldsomt, så vi valgte Hamborg som vores base. Det betød dog, at min kæreste og jeg næsten aldrig så noget til hinanden (...) Det var virkelig hårdt. Måske var det vores viden om det liv, vi kunne have sammen i Hong Kong, som gjorde det endnu værre. Det var som om, at jeg rent fysisk var flyttet til Europa, men min sjæl var blevet i Asien,« fortalte han i et interview med Børsen i august sidste år om baggrunden for at stoppe i Ecco, hvor han startede som 20-årig i 1994.

03BUSPeter-Gjoerup.jpg

Folk, der kender Michael Hauge Sørensen, kalder ham ordentlig, flittig, omhyggelig, inspirerende og meget intelligent.

Det bruger den i dag 42-årige forretningsmand med base i Hong Kong til at sætte fart på en dansk bestyrelseskarriere. Seneste hak i bæltet er formandsposten i Top-Toy, der står bag den danske legetøjskæde BR samt Toys’R’us i Norden. Den post er kommet hjem som følge af hans kontakt til den svenske kapitalfond EQT, hvor han også er tilknyttet som industriel rådgiver. Ud over Top-Toy sidder han også i bestyrelsen for EQT-ejede Tiger. Desuden har han siden afskeden med Ecco fået bestyrelsesposter i Pandora, IC Group og Santa Fe. Dertil kommer, at han sidste år investerede i arbejdskoncernen Kwintet, der står bag mærket Kansas. Investeringen er foretaget sammen med finansmanden Christian Dyvig, og Hauge er blevet bestyrelsesformand i virksomheden.

ecco

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere