Del : SMS
Berlingske Business

Kann-Rasmussen-familiens nye mand

pix-sørenbjerrenielsen-alm
Overskrift
Søren Bjerre-Nielsen, ny bestyrelsesformand i VKR.
pix-sørenbjerrenielsen-kvadratisk
Overskrift
Søren Bjerre-Nielsen, ny bestyrelsesformand i VKR.

Noget af det sværeste i dansk erhvervsliv er at efterfølge ejeren og stifteren af en virksomhed. I VKR Holding har Søren Bjerre-Nielsen netop sat sig i bestyrelsesformandsstolen, som ellers kun har tilhørt et medlem af Kann-Rasmussen-familien.

Artiklen fortsætter under annoncen
Der er folk, som skifter arbejde, kærester og interesser hurtigere end Paradise Hotel-deltagerne skifter partnere. Og så er der folk, som hylder det langvarige. Den nye bestyrelsesformand i VKR Holding, Søren Bjerre-Nielsen, tilhører så absolut sidste kategori i stort set alle livets facetter.

»Derfor er jeg og VKR Holding et godt match. For virksomheden er til de lange linjer og ikke til kortsigtet spekulativ vækst,« siger Søren Bjerre-Nielsen.

Business Søndag har bedt om et møde med den mere end to meter høje – rent kropsligt er han altså også til det lange – Søren Bjerre-Nielsen, der til daglig er koncerndirektør med ansvar for økonomien og finanserne i Danisco.

Vi vil vide, hvordan det er at være bestyrelsesformand i en familieejet virksomhed. Og hvordan det er at indtage et sæde, som hidtil kun har tilhørt et medlem af familien, som grundlagde virksomheden.

Lang fortid i bestyrelsen


Søren Bjerre-Nielsen afløste Lars Kann-Rasmussen, søn af Velux-vinduernes opfinder og grundlæggeren af VKR Holding, Villum Kann Rasmussen, for nøjagtigt en måned siden – den 11. marts.

Lars Kann-Rasmussen sad i bestyrelserne i VKR Holding og Velux i 36 år – stort set alle med fornuftig fremgang for virksomheden med hovedsæde i Hørsholm. Han er fortsat bestyrelsesformand i Villum Fonden, der ejer mere end 90 procent af aktierne i VKR Holding.

Resten af aktierne ejer Villum Kann Rasmussens to børn, Lars Kann-Rasmussen og Hans Kann Rasmussen (og nej, den manglende bindestreg er ikke en fejl. De to brødre staver deres navne henholdsvis med og uden, red.).

Familien spøger i kulissen


Selv om brødrene, der er nogle af landets mest velhavende personer, formelt har overladt roret til Søren Bjerre-Nielsen, spøger de altså fortsat i kulissen. Alligevel frygter den nye bestyrelsesformand ikke, at posten er uden reel magt og indflydelse:

»Jeg har været medlem af bestyrelsen i ni år og kender derfor ejerne ganske godt. Og jeg ved, at de er oprigtigt interesserede i at videreudvikle virksomheden. Målsætningen er at bringe lys, luft og godt miljø ind i folks boliger. Og selvfølgelig også at optimere holdingselskabets investeringer,« siger Søren Bjerre-Nielsen.

Men hvis han ikke blot er kransekagefigur, kan man så sige, at han er en overgangsfigur? For Lars Kann-Rasmussens søn, Jens Kann-Rasmussen, sidder nemlig som menigt medlem af VKR Holdings bestyrelse – måske klar til at vippe Søren Bjerre-Nielsen af pinden på et tidspunkt.

Effektiv kommunikation


Det får imidlertid ikke den nye formand til at ryste i bukserne. Han har fuld tillid til, at de kender rollefordelingen, og han sætter pris på familiemedlemmernes tilstedeværelse, uanset om det er de ældre eller yngre af slagsen. Han ser faktisk de nære forbindelser som en fordel mange gange:

»Kommunikationen med aktionærerne i en familieejet virksomhed er meget nemmere end i en børsnoteret virksomhed. I VKR Holding er der tre ejere – fonden og de to brødre – og det tager ikke lang tid at få kontakt med og drøfte forretningsanliggender med alle tre. Det er ret effektivt,« siger Søren Bjerre-Nielsen.

Læs hele artiklen i business søndag.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere