Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Kaffekongen og Tysklands hemmeligste milliardærer

12BUSBUSINESS-102513.jpg
Peter Harf varetager ikke kun den tyske Reimann-families milliarder i JAB Holding, men står også bag leukæmi-organisationen DKMS. FOTO: DKMS

Når den hemmelighedsfulde familie alligevel udløser overskrifter, er det for opkøb, der har gjort deres holdingselskab, JAB Holding, til en af de store spillere inden for kaffe, luksusvarer og dagligvarer.

Søg på billeder af den tyske Reimann-familie, og du finder – intet. Ingen ­interviews, ingen lystbåde ved Rivieraen. Intet. Når den hemmelighedsfulde familie alligevel udløser overskrifter, er det for opkøb, der har gjort deres holdingselskab, JAB Holding, til en af de store spillere inden for kaffe, luksusvarer og dagligvarer.

I Danmark blev familien bemærket med ­købet af kaffekæden Baresso, der nu indgår i svenske Espresso House.

Deres brands tæller alt fra Jimmy Choo og Bally over Clearasil og Strepsil til Douwe ­Egberts, der er næststørst på markedet for kaffe­varer efter schweiziske Nestlé (Nespresso og Nescafé). Forleden blev også den amerikanske Panera-kæde købt for et milliard­beløb.

05BUSUSA-ECONOMY-133449.jpg

Men var det ikke for Peter Harf, kendte de færreste nok til en af Tysklands rigeste ­familier som andet end ejere af en dagligvareproducent. En virksomhed, der måske slet ikke havde eksisteret i dag uden Peter Harfs indsats.

Den snart 71-årige tysker er seniorpartner i JAB Holding og omtales i tyske medier som »grandseigneur« i en usædvanlig ledertrio, der varetager Reimann-familiens interesser efter en model, som ofte sammenlignes med den brasilianske kapitalfond 3G. De tre velhavere bag 3G er måske mest kendt for at eje bryggeri­koncernen AB InBev.

11BUSPix-Erik-Damgaard-0924.jpg

Og den lighed er ikke tilfældig. Peter Harf er tidligere formand for ølgiganten. I dag styrer han JAB Holding sammen med ­hollænderen Bart Becht og franskmanden Olivier Goudet. Ingen af de fire søskende, der nu tegner ­Reimann-familien, deltager i den daglige drift. De træffer kun større beslutninger – efter ­oplæg fra ledertrioen.

Det var Peter Harf, der stak den nye kurs ud, efter at han i 1981 kom til Reimann-familiens oprindelige kernevirksomhed, kemi- og dagligvareproducenten Benckiser. Den hensygnende virksomhed var langt fra nutidens JAB Holding, der i dag minder mere om Warren Buffetts ­Berkshire Hathaway med en filosofi om langsigtet investering og engagement i de opkøbte virksomheder.

Niels

Heller ikke den lighed er tilfældig. Den amerikanske investorguru er medinvestor i JAB Holding – og et af Peter Harfs store forbilleder.

»Det er umuligt at beskrive vores koncept. Vi er ikke bare interesseret i hurtigt afkast,« sagde Harf i 2015 til tyske WirtschaftsWoche.

Og mens Reimann-familien foretrækker en fjern eksistens, står Peter Harf måske lige så vigtigt som et menneskeligt ansigt udadtil. Han beskrives som jordbunden og ses gerne med skjorten hængende ud over selv de fineste smokingbukser.

aaa

Kaffen henter han også selv. Eller som han bemærkede til WirtschaftsWoche:

»Ja, vi er succesrige forretningsfolk, men der er vel ingen grund til at være forfængelig og følelseskold.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen