Del : SMS
Berlingske Business

»Jeg vil ikke være den rigeste mand på kirkegården«

27BBMMagnus3.jpg
BM Business : Magnus Kjøller, rigmand på web-virksomheder bla. Pointshop , Aalborg, her med sin Lamborgihni

29-årige Magnus Kjøller nyder de muligheder, hans mange millioner giver ham – med hurtige biler, champagnesamling og patriciervilla. Men han er mæt af at være direktør og flytter til Dubai for at dyrke sin iværksætterside.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er en tømmermændsplaget Magnus Kjøller, der træder op foran de forsamlede medlemmer af den lokale Rotary-klub i Aalborg denne mandag, efter at frokosttallerknerne med fiskefrikadeller og remoulade er tømt raden rundt. Han lægger selv ud med afslappet at oplyse, at han har haft sine ansatte hjemme til kæmpefest i weekenden og ikke er kommet sig endnu, så hvis han ryster på hånd eller stemme, er det derfor.

De forsamlede, hvoraf de fleste har haft tid til at samle en del livserfaring, ler godmodigt af den unge mands kække udspil. At han også fester igennem, falder godt i tråd med det billede, der er tegnet af ham i ikke mindst lokale medier: En ung millionær, der har forstået at fyre den af, efter at han kom til penge med CM Network, der står bag og driver en række IT-koncepter.

Ude på skovvejen bag Aalborg Zoo, hvor arrangementet finder sted, holder ungkarlens fabriksnye, orange Lamborghini, og ikke langt herfra overnatter den i opvarmet garage ved hans 200 kvadratmeter store patriciervilla i byens dyreste kvarter. I selskab med hans Bentley og hans Cadillac.

På adressen er desuden en samling på 500 flasker Dom Pérignon champagne fra 1928 og frem, holdt bag skudsikkert glas og sikret med en lås, som kun Magnus Kjøllers fingeraftryk kan trylle åben. Der er også en vis nyrig odør over, at han er i gang med tage et flycertifikat, inviterede ti venner til Las Vegas for at fejre sin 25 års fødselsdag, nu vil flytte til Dubai og også er hovedejer af byens ishockeyhold:

»Jeg kunne jo ikke være ung IT-millionær uden at have mit eget sportshold,« siger han med et drenget smil til forsamlingen og forklarer, at det faktisk var en idé til at få flere tilskuere, der drev ham til købet.

Jo, han forstår at bruge penge, selv om bilerne er leasede, fordi alt andet er åndssvagt, som han konstaterer efter sit foredrag, hvor han giver en tur i Lamborghini’en, der får hoveder til at vende sig i Aalborg midtby. Bilen er hans tredje af slagsen. Den foregående var den mindre udgave, og den første var en modelbil, som han havde stående på sit skrivebord som motivation til at nå frem til en fuldskala model. Som 24-årig havde han tjent sin første million, og i dag fem år senere er hans egenkapital 49 millioner kroner.

Se også: Køb adgang til online-udgave af Business Magasinet med "Danmarks 100 rigeste" her

Havregryns-år

Indenda havde Magnus Kjøller en del år, hvor havregryn fyldte grundigt i kostplanen. Det var, efter at han flyttede fra Bornholm, hvor han voksede op med storesøster og storebror, en mor, der gjorde rent, og en far, der blandt andet arbejdede på hotel, men også var selvstændig i perioder. Kun 15 år gammel løsrev han sig fra hjemmet og fik lov at flytte til Aalborg, hvor han kunne bo hos en ven af familien:

»Jeg var god i skolen og bildte mine forældre ind, at det var for at få en bedre uddannelse, jeg ville til Aalborg. Men som man siger: »Stiv pil driver mand mange mil,« og i virkeligheden var det en pige, der trak. Det var ikke, fordi jeg havde eller har et dårligt forhold til mine forældre,« forklarer Magnus Kjøller.

At han er glad for sin mor, kan måske aflæses af, at han på et tidspunkt sponsorerede et projekt fra sin fødeegn og lovede initiativtagerne 25.000 kr. i stedet for 10.000 kr., hvis de – og dermed Magnus Kjøller – fik lokal TV-omtale: »Fordi jeg vidste, at det ville gøre min mor stolt.«

Magnus Kjøller fik kun et kortvarigt forhold til pigen, som han havde mødt på nettet. Samme sted fandt han sin indtægt allerede år forinden, fra 13 årsalderen, og det blev til gengæld en varig affære. Han lagde ud med at designe hjemmesider for små virksomheder på Bornholm og indgik et partnerskab med sin storebror, som stod for salget i det, de med deres forbogstaver døbte CM Network. Efter en tid gad broren ikke længere – hvad han har fortrudt på den lange bane – men navnet hang ved.

I mange år var CM Network en bibeskæftigelse til uddannelse, men da Magnus Kjøller som 20-årig var ved at være færdiguddannet som datamatiker, åbnede han en datingside, og den blev indirekte vejen til moneterne. Hjertebanken.dk voksede sig stor og stærk, men hans idé til at optimere annonceindtjeningen gjorde forskellen.

En annoncør ville betale ham 100 kr. for hver besøgende på Hjertebanken.dk, der var villig til at lade sig ringe op og svare på spørgsmål. Det gad ingen umiddelbart, men da Magnus Kjøller fandt på at belønne nogle af sine studiekammerater med en cola, hvis de sagde ja til opringningen, var det en anden sag. Det gav stof til overvejelser om en ny forretningsmodel og udviklede sig til Pointshop, der har over 7,7 millioner brugere fordelt i ti lande i Europa og især er populært blandt kvinder, hvoraf mange er på overførselsindkomst.

De samler point ved at deltage i forskellige undersøgelser og konkurrencer, og hvis de liker en virksomhed på Facebook, kan det eksempelvis udløse point for tre kroner. Pointene kan omsættes til diverse varer, som Magnus Kjøller koger ned til: »Alt fra DVDer til dildoer.«

Rekord og opstramning

Med tiden er der udviklet flere andre pointsider i CM Networks regi, men Pointshop trækker langt den største del af omsætningen på 110 millioner kr., der sidste år førte til et samlet overskud på over 35 millioner kroner før skat.

Oven på rekordoverskuddet blev en fjerdedel af de ansatte fyret – blandt andet med henvisning til, at væksten ikke vil fortsætte i år, fordi markederne i England og Frankrig ikke har udviklet sig som håbet:

»En gang imellem bliver en virksomhed bare for selvfed. Så er det meget godt at få strammet op,« siger Magnus Kjøller, der nu har 50 ansatte i sine virksomheder.

De kommer årligt på teambuilding i udlandet. I år har de været fem dage på Mallorca, og tidligere er turen gået til Miami, Los Angeles, Las Vegas og Dubai. I sidstnævnte åbnede CM Network sidste år kontor for at ruste sig til international handel, og her får Magnus Kjøller sit skrivebord, når han til oktober flytter et halvt år til Mellemøstens Hong Kong.

»Jeg ved, at det er den rigtige beslutning. Jeg er bedst til opstartsfasen og til at tænke forretningsgange med et twist. Traditionel drift er andre bedre til, så jeg vil koncentrere mig om at udvikle og afprøve nye projekter – og det kan jeg lige så godt gøre i Dubai, hvor der er dejlig varmt om vinteren.«

Konservativ kerne

Racerbilen må han lade blive hjemme, men han får næppe problemer med at finde et standsmæssigt køretøj. Eller at finde andre måder at spendere penge på.

»Den anden dag reflekterede jeg lidt over det med at komme til penge. Det var målet i lang tid, og når man så når det, er man bange for at miste dem. Men jeg vil ikke være den rigeste mand på kirkegården, så jeg bruger penge på det, jeg har lyst til, og nyder det. Samtidig er jeg bevidst om, at jeg har mange år foran mig, som vil indeholde gode og dårlige perioder, og inderst inde er jeg konservativ med mine investeringer og sætter ikke mere i en virksomhed, end jeg kan tåle at miste.«

Magnus Kjøller har dog gjort en undtagelse på boligmarkedet og investeret en stor del af sin formue i 106 lejligheder i Aalborg. En by, som han selv er glad for at bo i, og hvor også kan parkere sine biler, uden at de får misundelsesridser, som han har hørt fra venner, at de får i København.

»Jeg synes aldrig, jeg mærker til misundelse. Og i øvrig – fuck , hvad andre tænker,« siger Magnus Kjøller.

Det har dog haft konsekvenser, hvad andre tænker, at han blev hevet i TV-programmet Kontant for år tilbage i forbindelse med de metoder, der blev brugt til at hverve nye kunder i Pointshop.

»Det var i 2010, og alligevel bliver det ved med at poppe op og blive nævnt af andre, og når der bliver skrevet om CM Network. Der synes jeg, at man herhjemme kan have en tendens til at se efter hullerne i osten.«

I øjeblikket trænger en anden sag sig på, for CM Network er blevet idømt en bøde på 60.000 kr. for vildledning af brugerne i forbindelse med en hvervekampagne. »Vi har anket, for vi har fulgt de retningslinjer, som Forbrugerombudsmanden selv har givet os. Hvis det ikke er godt nok, hvad skal vi så holde os til,« spørger Magnus Kjøller.»Når jeg går i gang med noget nyt, undersøger jeg ikke alting i forvejen. Sådan er det også med Dubai. Jeg besluttede mig for, at det var det, jeg ville, og så finder jeg ud af resten hen ad vejen. Herhjemme er der alt for mange, der tænker for længe, også før de afprøver deres forretningsideer. Min succes handler meget om eksekvering. Så jeg opfordrer altid andre til at prøve – og se, hvad der sker.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere