Del : SMS
Berlingske Business

Iværksættere hælder luksussprut på eliten

Iværksættere hælder luksussprut på eliten - 1

Vækstpanel. Fire unge iværksættere vil vænne danskerne til at drikke spiritus af den fineste kaliber. Gennem deres nystiftede virksomhed Scandinavian Distributions importerer de dyre dråber vodka, rom, gin og tequila til danske in-steder.

Artiklen fortsætter under annoncen
Gourmetrestauranterne vælter frem over hele landet, luksusøl bliver foretrukket på frokostbordene, og selv børn bliver pakket ind i dyrt high-fashion mærketøj.

Danskerne har de seneste år vænnet sig til luksus.

Og det er i netop dette klima af luksusforbrug, at fire unge iværksættere vil introducere luksusspiritus til kvalitetsbevidste danskere.

De fire unge undrede sig over, at udbuddet af luksusspiritus var forbavsende spinkelt blandt mængden af luksusvarer. Selv på smarte diskoteker og dyre restauranter blev der serveret traditionelle mærker som Bacardi og Smirnoff.

Fra alle verdenshjørner

Da Nicholas Meilstrup, Jacob Biilmann Rasmussen, Nicolas Cosedis og Jacob Hansen forlod Copenhagen Business School i sommer var det med ambitionen om at prøve lykken på markedet for luksusspiritus. De stiftede derfor virksomheden Scandinavian Distributions, og allerede i sensommeren var de unge iværksættere i gang med at importere luksusspiritus fra alle verdenshjørner og sælge videre til danske restaurationer.

De har på forhånd undersøgt, hvad eliten drikker i udlandet og fundet frem til en række prisvindende produkter, som også gerne skal skabe trend blandt det danske jetsetsegment.

Allerede nu har de aftaler med godt 40 restaurationer, diskoteker og butikker. Blandt de mere prominente af slagsen kan nævnes michelinstjerne-restauranter som Kong Hans Kælder, Paustian og MR.



Hvad er jeres idé?

»Scandinavian Distribu- tions er en distributionsvirksomhed, der udelukkende fokuserer på spiritus og relaterede produkter af allerhøjeste kvalitet og alle med et stærkt internationalt brand. Som nichedistributør er vores portefølje unik. Alle vores produkter er prisvindere, der har markeret sig på original og personlig vis,« siger Nicholas Meilstrup.



- Hvilket marked vil I ramme?

»Rent geografisk er vores mål at dække hele Skandinavien. Vi startede virksomheden i juni 2007 i København og vokser derfra. Vi regner med at træde ind på det svenske marked over sommeren og til Norge i 2009. Kundemæssigt sigter vi mod to grupper, som er de kvalitetsbevidste og de trendbevidste,« forklarer Nicholas Meilstrup.



- Hvad er forretningsmodellen?

»Vi har bevidst valgt at fokusere på stærke internationale brands, som har vundet anerkendelse over hele verdenen. Dette skyldes blandt andet, at den øgede globalisering har betydet, at folk rejser mere og derfor kender mange af vores brands i forvejen. Vi har bevidst bevæget os ind på markeder, hvor der på nuværende tidspunkt ikke er andre mærker med samme høje kvalitet for på den måde at få en first mover-fordel. På den måde vil vi på længere sigt være i stand til at fastholde en stor markedsandel, da kunderne får en præference for vores produkter,« fortæller Nicholas Meilstrup.



- Hvem er jeres konkurrenter?

»I princippet har vi ingen konkurrenter i vores nærmiljø, da der ikke eksisterer nogen i Skandinavien, der har det fokus, som vi har. Vores konkurrenter er derfor defineret som sekundære konkurrenter. De beskæftiger sig dog alle med alkoholholdige drikke og udfordringen med vores konkurrenters produkter er, at de købes ind til utrolig lav pris, og vi skal vænne befolkningen til, at kvalitet og pris til dels hænger sammen,« siger han.

- Har I en forretningsplan?

»Inden vi stiftede virksomheden, lavede vi en grundig forretningsplan for at analysere såvel markedet som personerne bag samt hvilken kapitalstruktur, der var den optimale. Vi tog til London og New York for at undersøge, hvad folks opfattelse af produkterne var, for at finde ud af, om produkterne rummer det potentiale, som vi krævede for at tage dem ind i vores sortiment,« beretter Nicholas Meilstrup.

- Hvornår budgetterer I med overskud?

»Vi budgetterede oprindeligt med at nå break even i løbet af to år, men vi har allerede på nuværende tidspunkt formået at nå en omsætning, så vi ligger over break even. Dette er selvfølgelig positivt, men skyldes også, at vi har valgt at fokusere på 'keep costs low',« forklarer Nicholas Meilstrup.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere