Del : SMS

Iværksætter skaffer mikrojob til verdens fattigste

Torsdag - non-profit-sektoren
Leila Janah tilhører en ny generation af iværksættere, som bringer nytænkning ind i nonprofit-sektoren. Hun driver udviklingsarbejde, som var det et nyetableret techfirma. Leila Janah var kun 17 år, da hun brugte et studielegat på at rejse til Ghana og undervise blinde børn. Foto: Capital Pictures

Leila Janah tilhører en ny generation af iværksættere, som bringer nytænkning ind i nonprofit-sektoren. Hun driver udviklingsarbejde, som var det et nyetableret techfirma.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvad sker der, hvis man krydser en social iværksætter og en gruppe ventureinvestorer i Silicon Valley?

For godt otte år siden var svaret: overhovedet ingenting. Da Leila Janah i 2007 forsøgte at skaffe penge til et firma, der skulle udføre internetbaseret dataarbejde ved hjælp af fattige arbejdere i Nairobis slumkvarterer, bed ingen i IT-sektorens højborg på.

Alligevel var Janah sikker nok i sin sag til at droppe et fast job som ledelseskonsulent og kaste sig ud i at banke et nonprofit-foretagende op på den hårde måde.

26BUSPix-Jesper-Buch.jpg

Det er outsourcing med en forskel. »Impact sourcing« kalder Leila Janah det eller »mikro­arbejde«.

Når virksomheder som Google, Microsoft og Qualcomm har simple dataopgaver, der ellers ville gå til Indiens IT-firmaer – mest til gavn for middelklassen – kan de i stedet sendes til Kenya, Ghana, Pakistan, Haiti og Uganda, hvor fattige uden uddannelse med blot lidt specialtræning kan sikres arbejde nok til at løfte sig ud af en håbløs tilværelse.

Siden 2008 har Leila Janahs nonprofit-firma Samasource med kunder som ovennævnte trænet og skaffet arbejde til næsten 7,000 fattige unge og kvinder.

Og det, der begyndte i Nairobis slum, var sidste år blevet til en omsætning på 5,9 millioner dollar.

ey vinder

Ind med modermælken

Den nu 33-årige Leila Janah er et af de mest prominente eksempler på en ny generation af iværksættere, der bruger den digitale revolution og nye teknologifirmaers ander­ledes måde at drive virksomhed på til at tjene mere socialt bevidste formål.

Hun opererer ud fra devisen, at det mest effektive udviklingsmiddel er at sætte folk i arbejde.

»Et job er mere end en indtægt. Det er stolthed. Det er håb. Det er et formål,« udtalte hun for nylig til avisen New York Times.

Den sociale bevidsthed har Janah fået ind med modermælken. Den havde hendes belgisk-indiske forældre med i bagagen, da de i 1970erne indvandrede til USA. Leila Janah selv var blot 17 år, da hun stædigt valgte at bruge et studielegat på at rejse til Ghana og undervise blinde børn.

Efter studier på Harvard var hun omkring Verdensbanken, men frustration over mere traditionelt udviklingsarbejde drev hende over i iværksætterbaner.

Og Leila Janah er ikke stoppet med Samasource. Hendes Sama Group – sama betyder »lige« på sanskrit – omfatter også Samahope, der med crowd-finansiering har betalt for lægebehandling til flere end 5.000 fattige i udviklingslande, samt Samaschool, der giver fattige unge basale digitale kundskaber og hjælp til jobsøgning.

Sidste år fulgte etiske hudplejeprodukter under Laxmi-navnet.

Med tiden har også teknologiselskaber som Google, Facebook, eBay og LinkedIn skudt penge i Leila Janahs projekter.

Social samvittighed og Silicon Valley kan godt gå i spænd.

q

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere