Berlingske Business
LIVE
16:12 Foot Locker bliver straffet i afdæmpet rødt marked

Innovationskrav trykker ikke

Halvdelen af landets virksomheder føler sig ikke presset til at være mere innovative. "Bekymrnende," mener GTS.

Kun 13 procent af de danske virksomheder føler sig presset til at udvikle og styrke forretning - altså være innovative.

Det viser en ny undersøgelse fra Godkendt Teknologisk Service (GTS.

35 procent af virksomhederne oplever et moderat innovationspres og hele 52 procent er stort set ikke udsat for et pres om at være innovative.

- Det er overraskende og også bekymrende, at halvdelen af de danske virksomheder på den måde ikke motiveres til at være innovative, for Danmark har brug for langt flere innovative virksomheder, hvis vi skal komme godt ud af krisen, siger direktør i GTS, Ragnar Heldt Nielsen i en pressemeddelelse. 

Læs også:

Nu får firmaerne støtte til innovation 

Innovationen halter i Danmark

Væksten kommer fra de innovative

Det er primært de innovationspressede virksomheder, der i dag bidrager til væksten og beskæftigelsen. Op imod 70 procent af virksomhedernes samlede omsætning og værditilvækst bliver skabt af de blot procent procent af Danmarks virksomheder, der er i en markedssituation med et højt innovationspres:

- Tidligere undersøgelser har vist, at virksomheder, der samarbejder med vidensystemet, har 15 procent højere produktivitet per medarbejder end andre virksomheder. Vi vil gerne bruge den nye analyse som et indspark i den aktuelle debat om, hvordan viden kan nå ud og skabe resultater i langt flere virksomheder end i dag, siger Ragnar Heldt Nielsen.

Undersøgelsen påpeger ifølge Ragnar Heldt Nielsen, at der er brug for at gentænke, hvordan vidensystemet og herunder GTS-institutterne kan nå ud med ny viden og serviceydelser til langt flere virksomheder end i dag. I den forbindelse er det relevant at overveje, om vidensystemet kan og skal nå ud til alle virksomheder. På baggrund af analysen anbefaler GTS, at indsatsen differentieres og målrettes med udgangspunkt i det innovationspres virksomhederne er udsat for:

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen