Del : SMS
Berlingske Business

Her er manden bag thansen

bent Jensen
T Hansens direktør og stifter Bent Jensen Foto:

Med thansen-kæden, der bærer ekskærestens navn, har Bent Jensen skabt et væksteventyr, der har mange træk til fælles med Lars Larsens Jysk-kæde.

Artiklen fortsætter under annoncen

Historien om thansen kunne begynde mange steder. Det er historien om knægten fra Middelfart, der solgte en Yamaha. Det er også historien om ekskæresten Trine Hansen, der gav navnet til kæden, selv om manden bag hedder Bent Jensen. Og så er det historien om en klassisk iværksætter, der på mange måder er i gang med at væksteventyr, der minder om Lars Larsens ditto med Jysk.

Så lad os lige dykke ned i historien om manden bag T Hansen Gruppen A/S, der med sine 75 butikker netop har leveret sit bedste resultat nogensinde: Et overskud på 75 millioner kroner ud af en omsætning på 819 millioner kroner, så Bent Jensens personlige pengetank nu indeholder 222 millioner kroner i optjent egenkapital.

Den 42-årige direktør fortæller, at han allerede i skoletiden skrev i pigernes poesibøger, at han ville være direktør. Når han blev 16 år, ville han også have en knallert.

En forretningsmodel blev født

Det fik han også, da han købte en Yamaha til 1.000 kroner. Til gengæld fik han i den grad øjnene op for den gode forretning, da han kort tid senere solgte den videre med en fortjeneste på 700-800 kroner.

Forretningsmodellen var dermed skabt. Alligevel valgte Bent Jensen fornuftens vej, så fra 1988 til 1991 fik han en bankuddannelse, mens han ved siden af drev køb og salg af knallerter og reservedele i kæresten Trine Hansens navn.

Læs også:

Bilbranchen mangler unge ledere

Danmark skraber bunden i iværksætterlyst

1. november 1991 blev thansen dog for alvor skudt i gang, da Bent Jensen var færdiguddannet, forlod bankverdenen og grundlagde T. Hansen Gruppen med stiftelsen af selskabet, hvor hans kæreste Trine Hansen året efter blev købt ud.

En krølle på denne historie er i øvrigt, at Bent Jensen i dag er gift med Trine Hansens søster, Helle, som han har fire børn sammen med.

Fra begyndelsen af havde Bent Jensen luret, at cykler, knallerter, reservedele og udstyr til mobiltelefoner kunne sælges via postordre, og i løbet af 1990’erne fik han opbygget en af de stærkeste postordreforretninger i Danmark. En af firmaets styrker var Middelfarts tætte beliggenhed til Danmarks postcentrum i Fredericia. Det betød nemlig, at thansen modsat mange andre kunne levere ordrerne fra dag til dag til kunderne i Danmark og resten af Europa. En styrke, som firmaet har videreført frem til i dag, hvor netop den hurtige og præcise levering fra kæmpelageret i Middelfart er et af firmaets styrker.

En anden styrke er tilstedeværelsen på internettet, hvor thansen var et af de første firmaer med websalg i Danmark.

- I dag begynder omkring halvdelen af vores salg på nettet, hvorefter folk kommer forbi den fysiske butik for at afslutte salget og hente produktet, fortæller Bent Jensen.

Endelig er thansens styrke en af Bent Jensens utallige erfaringer fra bankverdenen:

- Det handlede ganske enkelt om at tjene penge og om at tjene flere penge, end vi brugte. Og så lærte jeg også, at jeg aldrig ville være i lommen på en enkelt bank, siger Bent Jensen fra thansen-hovedkvarteret, der blev bygget ved motorvejstilkørslen ved Middelfart i 2003, og som i dag er centrum for firmaets logistik og kæmpestore lager.

Som Lars Larsen

Ekstra gang i forretningen kom der i begyndelsen af det nye årtusinde, da Bent Jensen begyndte at opkøbe de største konkurrenter inden for salg af reservedele til biler.

Fra 2003 lykkedes det således med etableringen af nye butikker samt opkøb af andre at skabe de 75 butikker, der i dag har skabt den rekordstore omsætning.

I samme periode blev thansen-butikkerne også kendte i Danmark på grund af tv-reklamerne med budskabet »thansen – så kører det for dig«. En kampagne næsten i stil med Lars Larsens legendariske tv-kampagne, der var med til at gøre Jysk store i Danmark.

På andre måder minder Bent Jensens købmandskab også om dynekongens. Lige som Jysk har han valgt at lægge alle sine butikker i de industri-agtige retail-områder i de større byer, hvor en stadig større del af danskernes indkøb falder i stil med det handelsmønster, der kendes fra USA.

Klar til fianskrisen

Finanskrisen var således med til at styrke kæden og grundlægge fundamentet til sidste års rekordoverskud. Allerede i starten af krisen opdagede Bent Jensen, der selv i dag er næstformand i Vestfyns Bank, at pengeinstitutterne begyndte at stramme kravene. Derfor traf han en afgørende beslutning:

- Vi gik hjem og kiggede skarpt på vore butikker og strammede op på lagrene, som blev kørt i bund, så der blev frigivet masser af cash i virksomheden. Samtidig har vi det bedst, når der ikke er højkonjunktur, for det rammer direkte ned i vores kundegruppe, der elsker at få værdi for pengene til lave priser, siger Bent Jensen.

Højkonjunktur eller ej, så mener han stadig, der er plads til yderligere vækst i Danmark, og vejen er også sat mod etableringen af thansen-kæden i resten af Norden. Det skal først og fremmest ske via opkøb af andre virksomheder.

For som han selv siger om, hvad der driver ham:

- Det er bare hamrende sjovt at skabe noget.

Læs også:

Bilforhandlere begynder igen at tjene penge

Billig benzin er lige på trapperne

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere