Del : SMS
Berlingske Business

Her er den "hemmelige" Mærsk-arving

Her er den "hemmelige" Mærsk-arving - 1
Det tilsyneladende eneste officielle foto af Robert Mærsk Uggla er fra hans bryllup Foto:

Robert Mærsk Uggla har holdt særdeles lav profil hele sit liv. Nu er han dukket op i et chefjob i Mellemøsten og nævnes som et seriøst bud på en kronprins i A.P. Møller - Mærsk.

Artiklen fortsætter under annoncen
Arkiverne afslører ikke meget, billedarkiverne endnu mindre:

Robert Mærsk Uggla, 29-årigt barnebarn af Mærsk Mc-Kinney Møller, har ind til videre formået at holde sig under nyhedsradarens evige søgen efter de kendte og de indflydelsesrige: Der eksisterer ganske få beretninger på tryk af, hvem han er, hvad han er for en type, og ikke mindst om han virkelig har potentialet til en dag at overtage roret i verdens største containerrederi og Danmarks største virksomhed.

Tilsyneladende findes der kun ét offentligt tilgængeligt foto af den unge mand med den lovende fremtid: Billedet er taget uden for Kastelskirken i København, da Robert Mærsk Uggla 19. maj i år sagde ja til sin Paola.

Når hans navn alligevel er i rampelyset, er det, fordi der igen spekuleres i, om han er et emne til chefposten, efter det er kommet frem, at han er blevet udnævnt til Mærsks landechef i De Forenede Arabiske Emirater. Politiken skriver onsdag, at posten skal ses som en slags svendeprøve på, om Robert Mærsk Uggla er moden til at gå i sin morfar Mærsk Mc-Kinney Møllers og sin oldefar Arnold Peter Møllers fodspor.

Hans mor er Mærsks yngste datter Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, som i dag er selskabets ene næstformand. Hans far er den adelige svenske søofficer Gustav Peder Hansson Uggla, og forældrene bor i nærheden af Stockholm.

Robert Mærsk Uggla er født 28. marts 1978, og han er efter beretningerne at dømme godt begavet: Da han blev student i 1997, var det med et tårnhøjt gennemsnit, og han blev i 2003 civiløkonom fra Handelshøjskolen i Stockholm.

Året efter flyttede han til Danmark og kom under rederiets vinger – og da begyndte spekulationerne om hans mulige fremtid på Esplanaden at tage fart, men han har indtil nu holdt uhyre lav profil. Når historien kommer frem igen i dag, skyldes det, at Robert Mærsk Uggla i sommer har udtalt sig til Gulf News i Dubai om udsigterne for Maersk Line i Mellemøsten, som står for en tiendedel af selskabets containertransporter.

Interviewet er i øvrigt givet blot få dage efter, at det fra Esplanaden i København blev meddelt, at Carlsberg-chefen Nils Smedegaard Andersen om kort tid overtager chefjobbet efter Jess Søderberg; efter næsten 100 år med en Møller i spidsen får rederiet nu sin anden topchef udefra.

Om den nu 94-årige Mærsk Mc-Kinney Møller en dag får en arving fra familien på tronen, er endnu alt for tidligt at slå fast. Men med Robert Mærsk Uggla – og hans storebror Johan Pedersson Uggla, der arbejder for Maersk i Brasilien – er der da en chance for det.

Døtrene Leise, Kirsten og Ane har tilsyneladende aldrig for alvor været i spil som kronprinsesser, og det passede familieoverhovedets nu afdøde hustru Emma Mc-Kinney Møller godt:

”Vi har tre døtre – og 10 børnebørn – men ingen søn. Egentlig er jeg glad for det – i hvert fald hvis han skulle være ‘efterfølger’. Det ville jeg rent ud sagt nødigt lægge søn til. (…) Den tid er vist også ved at være forbi, hvor en enkelt mand i den grad står for en enkelt virksomhed – og det er nok godt«, har Emma Mc-Kinney Møller udtalt.

Måske bliver Robert Mærsk Uggla manden, der kommer til at bevise noget andet.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere