Del : SMS
Berlingske Business

Her er Danmarks 10 bedste reklamefilm nogensinde

pix-interflora
Overskrift
pix-sas-uffe-ellemann
Overskrift

Husker du dem? Gense Danmarks ti bedste reklamer nogensinde.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det amerikanske markedsføringsmedie Adweek.com offentliggjorde for nyligt deres liste over de ti sjoveste amerikanske reklamer nogensinde. Og her på Business.dk er vi selvfølgelig klar til at tage den udfordring op med en liste fra gode gamle Dannevang.

Men der er dog en forskel. Som den amerikanske liste med al tydelighed viser, er humor en meget subjektiv ting. Flere af amerikanske reklamer vil næppe udløse latterbrøl blandt et dansk publikum. Derfor har vi bedt Frederik Preisler, adm. direktør hos Mensch og dansk jurymedlem ved Cannes Festivalen for reklamefilm, om at vælge de ti mest mindeværdige reklamer ud.

Så læn dig tilbage og se eller gense disse perler fra den danske reklamebranche. Og se om du er enig i reklamedirektørens vurdering.


Tuborg: "Hallucination"

"Måske den bedste danske reklamefilm nogensinde er Peter Wibroes "Hallucination" for Grøn Tuborg. I min bog har Tuborg aldrig ramt den rigtigt siden og der er godt nok lavet mange forsøg."

"Den er særligt god, fordi den indkapsler hele øllets sjæl og det der ligger i øl. Det gør den i et enkelt greb i en situation, som alle kender. Og så er den imminent eksekveret - eksempelvis i forhold til den fantastiske violin, der kommenterer historien helt perfekt. Prøv at lægge mærke til de små triller og piruetten til sidst. Det er helt vildt godt."

Hallucination


IKEA: "Testet af hverdagen: Onkel-Arne-låner-lige-overkøjen-testen"


"Hej-skat-onkel-Arne-låner-lige-overkøjen-testen" er ekstremt relevant for produktet og vidunderligt eksekveret. Og det er godt castet, og skuespillerne spiller godt. Man kan virkelig leve sig ind i pigens fornemmelse."

"En rigtig god detalje er det nærbillede af sengen, der viser, at det her er faretruende. En mindre begavet instruktør ville ikke have indrømmet, at de kan være lidt risikabelt. Men her står de ved det, samtidig med at de viser, at IKEAs køjeseng sagtens kan klare en 120 kilo-onkel."

Onkel Arne

Netto: "Pædagogen"


"Netto-filmen med pædagogen er en født klassiker med sin præcise socialrealisme. I stedet for at sige, at Netto er billigt, gør man det relevant. Alle ved jo at Netto er billigt, men reklamen giver en forståelse af, hvorfor det er relevant. Det handler om at opføre sig fornuftigt og bruge sine penge, i forhold til hvor besværligt det er at tjene dem. Og det er noget alle kan relatere til."


Pædagogen

SAS: "Så godt som hjemme med Uffe Ellemann-Jensen"



"Jeg kan huske, at dengang den kørte, fik jeg for første gang nogensinde en grund til at kunne lide SAS. Den vakte en følelse, som mange kender. Det der med, at når man stiger op i SAS-flyet, så er man halvejs hjemme. Det rammer den helt perfekt."

"Den rammer også godt timingmæssigt, for med den rutjse tur SAS har været igennem, så er det eneste relevante at sige, er at SAS er vores eget selskab. Det er vores. Det er en bid af Skandinavien. Og så er det en vidunderlig referance til filmen "Lost in Translation"."

"Opfølgeren med Johnny Reimer er meget sjov, men jeg blev faktisk skuffet. For så tænker jeg, at man nok ikke mente det andet alligevel. Jeg grinte, men ved nærmere eftertanke, bev jeg forvirret."


SAS billigt

Danske Bank: "Gør det du er bedst til: Mini-Ronaldinho"


"For det første kan den bevæge os et sted hen, hvor vi gider høre på Danske Bank. Husk, at reklamen er fra før banken mistede sin troværdighed under krisen. Men banken talte altid oppe fra og altid om sig selv. Den talte uden at røre os. Det gjorde reklamen anderledes. Den viser en mennesklighed, vi ikke har set før."


Danske bank lille Ronaldinho

Sony: "Colour like no other"


"Bureauet er ikke dansk, og det er Sony heller ikke. Men "Color like no other"-filmen med boldene havde danske Nicolai Fuglsig som instruktør, så jeg synes godt, den må være med på listen."

"Stort set alle de andre reklamer på listen baserer sig på menneskelig indsigt. Den gør den ikke - tvært i mod faktisk. Men det er en fantastisk draperende tanke, der ligger bag den film, og resultatet er enestående. Har man set den en gang, så glemmer man den ikke. Alle kan huske den reklame. Det er så spektakulært, at man sidder tilbage og tænker WOW."


Sony colours

Cafe Noir: "100 % sort: Follow the Rabbit"


"Cafe Noir 100% Sort var et stilistisk nybrud på et tidspunkt, hvor det hele var ved at sande til. Den handler heller ikke om menneskelig indsigt, men noget helt andet. Den har modet til at satste hele butikken på én besked. Det her er sort. Og det må man kvittere for."

"Reklamen er godt tænkt, for hvad kan man ellers sige om den kaffe. Alt er sagt om kaffe, og det handler kun om at placere navnet i forbrugerenes hoved. Det er svært at tænke nyt indenfor kaffereklamer, så det er dejligt når nogen laver noget anderledes."


Cafe Noir Rabbit

Danske Spil: "Der er så meget kvinder ikke forstår"


"Oddset-kampagnen er næsten lige så kønspolitisk ukorrekt som Tuborgs "Hallucination". Den spiller på et enkelt greb, der handler om en indforståethed hos målgruppen. Men man smider den lige ind i en kønspolitisk sammenhæng, der gør, at man tager stilling, og det giver den bid."

"De slipper fra at være så sexistiske, fordi de er så sjove. Man kan let komme til at støde nogen, når man spiller på stereotyper og kønsroller. Og der er måske en tendens til, at vi ikke gør det så meget længere i modsætning til tidligere. Det er så forkert at gøre, at det er sjovt igen."


Danske spil

Interflora: "Husk hvad blomster kan gøre"


"Det er igen en stereotyp kønsrolle, man gør grin med. Og det er jo et fjollet og latterligt buskab. Man postulerer, at man kan være sexistisk og selvisk, hvis man bare køber blomster. De slipper fra det alligevel, fordi de er godt lavet og meget sjove."

"Min favorit er den, hvor manden sidder på skuldrene af kvinden til koncerten. I mange af de andre er det lette at gætte, hvad der vil ske, men den er tænkt længere ud."

Politiken: "Drengekoret"


"Og så er der selvfølgelig "Drengekoret", selvom jeg nok får lidt ballade, fordi den er for et konkurrende dagblad og i øvrigt lavet af os. Men den er noget særligt, fordi den fortæller en historie, der fuldstændig foregår i seerens hoved. Man opdager, at man er offer for ens egne fordomme. Det gør, at den sidder i én lidt længere efter man har set den."

"Den virker netop for Politiken, fordi det lægger op til deres image om at være forbløffende og imod de gængse fordomme. Og så har den humor."

HVILKEN ER DIN FAVORIT? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere