Del : SMS
Berlingske Business

Hektisk efterår for dansk postchef

Knud Børge Pedersen
Overskrift
K.B. Pedersen betegnes som en stærk ankermand, der ved alt om post. Han begyndte som elev og har været med til at modernisere Post Danmark. Foto:
Knud Børge Pedersen
Overskrift
K.B. Pedersen betegnes som en stærk ankermand, der ved alt om post. Han begyndte som elev og har været med til at modernisere Post Danmark. Foto:

Post Danmarks direktør, K.B. Pedersen, har haft en hektisk start som topchef siden august i år. Krise, serviceforringelser og mangel på konkurrence har domineret omtalen af selskabet, der i K.B. Pedersen har fået en stabil leder af den gamle skole.

Artiklen fortsætter under annoncen
Han overtog direktørstolen midt i en tid med finanskrise og en netop gennemført storfusion med det svenske postvæsen. Siden har perioden været præget af besparelser, nedbemanding og senest en heftig debat om serviceforringelser og mangel på konkurrence.

61-årige Knud Børge Pedersen – bedst kendt som K.B. Pedersen – har haft en hektisk start som adm. direktør i Post Danmark, siden han i august tog over efter topchefen gennem 21 år, Helge Israelsen. Der er tilmed intet, der tyder på roligere tider foreløbig, da brevmængderne fortsat falder, mens politikerne diskuterer upopulære prisstigninger og måske en mulighed for at droppe postomdeling i enkelte af ugens dage.

Den hektiske begyndelse som adm. direktør kommer dog ikke bag på K.B. Pedersen, der efter mere end 40 år i postvæsenet vidste, hvad han gik ind til.

»Det har da været rimeligt hektisk, men mange af sagerne har kørt gennem længere tid. Debatterne om priser og konkurrence har været oppe før, og som viceadm. direktør kendte jeg alt til udfordringerne med finanskrisen og konkurrencen fra elektronisk kommunikation,« siger K.B. Pedersen.

Når politikerne i øjeblikket diskuterer muligheden for at tillade Post Danmark prisstigninger og en ændring af befordringspligten, der sikrer omdeling hver dag over hele Danmark, skyldes det, at Post Danmark er hårdt ramt af en nedgang i brevmængden. Antallet af breve er faldet støt siden 2000, og alene i år er antallet af breve faldet med ti procent.

Leder af den gamle skole



Med valget af K.B. Pedersen som manden, der skal styre Post Danmark gennem krisen, har bestyrelsen valgt et sikkert kort, der i branchen bliver beskrevet som et omvandrende postleksikon.

Berlingske Business har talt med flere kilder i post- og distributionsbranchen, der beskriver K.B. Pedersen som en leder af den gamle skole med en viden om post og distribution, som næppe kan matches af andre danskere.

Han er ikke meget for moderne managementteorier, og han er eksponent for en hierarkisk opbygget organisation, hvor alle kender deres plads, lyder nogle af skudsmålene.

Orden i tingene



K.B. Pedersen kan genkende en del af beskrivelsen:

»Jeg kan godt lide, at der er orden i tingene, hvis det er det, der menes med en leder af den gamle skole. Men jeg opfatter mig nu som meget lydhør over for nye input fra dem, jeg leder. Derudover er det rigtigt, at jeg ikke hopper på enhver ledelsesmæssig modebølge, og jeg sender ikke konstant ledere på de sidste nye mangagement kurser,« siger han.

Hos konkurrenten, Søndagsavisen, har adm. direktør Mads Dahl Andersen ingen kommentarer til, hvilken ledertype K.B. Pedersen er. Men han understreger, at K.B. Pedersens viden om både detaljen og de store linjer i postbranchen ikke er til at tage fejl af.

»Han har ikke været den mest kendte leder i offentligheden, men han har i mange år været en stærk ankermand, der ved alt om post og har været med til at modernisere Post Danmark,« siger Mads Dahl Andersen.

Begyndte fra bunden



K.B. Pedersens viden om post er oparbejdet gennem over 40 år i postbranchen. Han startede som elev ved Post- og Telegrafvæsenet i 1966, hvor han begyndte at undervise i 1976. Fem år senere blev han inspektør i Københavns Postterminal, og han steg lidt efter lidt i graderne, indtil han i 1988 blev vicedirektør. En titel, der senere blev omdøbt til viceadministrerende direktør, og som K.B. Pedersen har haft indtil august i år.

Selv om K.B. Pedersen i dag kan skrive adm. direktør på visitkortet, er han stadig kun nummer to i hierarkiet i moderselskabet Posten Norden, der også inkluderer det svenske postvæsen.

K.B. Pedersen bor i Viby Sjælland og er gift med postuddannede Karen Elise Jensen, som han har en voksen datter med.

Fritiden bliver blandt andet brugt på at læse biografier og lytte til rock som for eksempel Grateful Dead. Derudover elsker K.B. Pedersen cykelløb, og han er ofte at finde nær målstregen i Post Danmark Rundt.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere