Del : SMS
Berlingske Business

Han skal skabe Nokias nye identitet

30BUSNOKIA.jpg
Nokias nyudnævnte topchef, Rajeev Suri, fortalte tirsdag ved fremlæggelsen af første kvartals regnskab, at han er begejstret over udfordringen. Og visionen for virksomheden finder han inspirerende, og han ser lyst på fremtiden trods frasalget af mobildivisionen. Foto: Heikki Saukkomaa/Reuters

Mobilforretningen og størstedelen af omsætningen er solgt til amerikanske Microsoft. Nu skal Nokia finde sig selv på ny, og inderen Rajeev Suri er udpeget som manden, der skal skabe det nye Nokia.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvad er Nokia uden mobiltelefoner? For mange er det måske lige så vanskeligt at forestille sig som Volkswagen uden biler eller Coca-Cola uden sodavand.

Ikke desto mindre er det den opgave, Nokia nu står overfor: At redefinere sig selv i en ny amputeret version, efter at mobilforretningen er afhændet til amerikanske Microsoft. Tirsdag afslørede den finske koncern, at det bliver den 46-årige inder Rajeev Suri, der skal stå i spidsen for at definere det nye Nokia.

Rajeev Suri har været hos Nokia i næsten 20 år, og stillingen som topchef ligger i naturlig forlængelse af hans nuværende position som chef for netværksdivisionen, NSN. Divisionen er under hans ledelse siden 2009 vokset til verdens tredjestørste producent af udstyr til mobilindustrien – primært til mobilmaster – og udgør nu langt den største del af omsætningen i Nokia.

US-SATYA-NADELLA-DELIVERS-OPENING-KEYNOTE-AT-MICROSOFT-BUILD-CON

Netop resultaterne i netværksforretningen, hvor Rajeev Suri også har stået i spidsen for en omfattende omstrukturering med fyringer af over 20.000 medarbejdere, har ifølge Nokias formand, Risto Siilasmaa, bevist, at inderen er den rette mand til at føre Nokia videre.

»(Suri) har en dokumenteret evne til at skabe strategisk klarhed, drive innovation og skabe vækst, sikre disciplineret eksekvering og skabe resultater,« siger formanden ifølge Financial Times.

Også blandt analytikerkorpset er der generelt positive reaktioner på valget af Rajeev Suri. Han var i forvejen nævnt som én af topkandidaterne til posten som administrerende direktør, hvis Nokia valgte at trodse folkestemningen i Finland og udpege en ikke-finne.

I modsætning til normen blandt topchefer har Rajeev Suri ikke en MBA eller andre fine lederuddannelser med sig i bagagen. Han er uddannet ingeniør i slutningen af 1980erne og har siden udviklet sine ledelseskompetencer via praktisk erfaring. Derudover går han meget op i at holde sig i god fysisk form. I talrige medier bliver han beskrevet som lidt af en fitnessfreak, der bruger en stor del af sin fritid i motionscenteret og på at spille tennis.

NOKIA-RESULTS/

Og evnen til at slå igennem får Rajeev Suri brug for i sit nye job. Tidligere kolleger bemærker over for Financial Times, at de betragter inderen som en »blød« leder, der er meget konsensussøgende og ofte søger råd hos sine kolleger. Nogle beskriver ham som lidt genert og er spændte på, om han kan træde i karakter i sin nye rolle som øverstbefalende.

Rajeev Suris første væsentlige opgave er at definere Nokia, nu da hjerteblodet – mobilforretningen – er solgt fra. Koncernen har udover sin netværkstjeneste to andre forretningsområder. Det er dels en division med vigtige patenter på mobilmarkedet, efter at Nokia i mange år har været toneangivende i branchen. Dertil kommer korttjenesten Here, som efter sigende var på nippet til også at blive solgt til Microsoft, men endte med at blive på finske hænder, fordi parterne ikke kunne blive enige om en pris.

Flere investorer har, siden afsløringen af salget af mobilforretningen for syv måneder siden, utålmodigt krævet at få mere kød på Nokias visioner for fremtiden. Derudover har blandt andre den berygtede og magtfulde aktivistiske investor Daniel Loeb presset på for at få koncernen til at udbetale en del af udbyttet fra salget til Microsoft til aktionærerne.

tele


I forbindelse med fremlæggelsen af regnskabet for første kvartal tirsdag kom Rajeev Suri investorerne delvist i møde ved at afsløre aktietilbagekøb og betale ekstraordinært udbytte for samlet ca. 20 milliarder kroner i løbet af det næste regnskabsår.

Samtidig fremlagde den nye topchef en ny strategi for Nokia, hvor det fremgår, at koncernen også fremover vil stå på tre ben og fortsat vil investere i udviklingen af alle tre forretningsområder.

25BUSNokia.jpg

Inderen fortalte derudover, at han ser frem til sit nye job.

»Jeg er begejstret over udfordringen. Visionen for virksomheden er inspirerende, og fremtiden er lys,« sagde Rajeev Suri.

Han træder formelt til som ny administrerende direktør 1. maj.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere