Del : SMS
Berlingske Business

Han skal sætte skub i væksten i ISS

pix-larssandahlsørensen-biz
»Man kan ikke altid selv styre, hvornår der opstår andre muligheder, og jeg glæder jeg mig til at forfølge en fantastisk global vækststrategi i ISS,« siger Lars Sandahl Sørensen.

Med ansættelsen af SAS’ kommercielle direktør, Lars Sandahl Sørensen, som ny kommerciel koncerndirektør i ISS, får servicekoncernen en globalt orienteret profil med en alsidig fortid. Han skal nu sætte fart på væksten i ISS.

Artiklen fortsætter under annoncen
Han tog sin uddannelse i USA og Tokyo. Han skød kar­rieren i gang i Australien som handelsmedarbejder for Udenrigsministeriet. Og han har været shippingmand i London, turistchef i Japan og haft bopæl på fire forskellige kontinenter. Lars Sandahl Sørensen har en mere global baggrund end de fleste, og som ny kommerciel direktør i globalt orienterede ISS får han igen en rejsetravl hverdag.

Det kom forleden frem, at Lars Sandahl Sørensen til juni skifter jobbet som kommerciel direktør i SAS ud med et tilsvarende job i ISS. Opgaven er klar: Der skal sættes skub i det globale salg efter et år med nulvækst, og Lars Sandahl Sørensen skal fremme salgskulturen i alle led af rengørings- og servicekoncernen.

ISS’ topchef, Jørgen Lindegaard, der tidligere har været chef for Lars Sandahl Sørensen i SAS, forventer, at hans kommende kommercielle koncerndirektør kan skabe en mere konsistent måde at tænke salg ind i alle led af koncernen.

»Vi skulle bruge en person, der kan være den kommercielle nerve i ISS. Vi har i forvejen dygtige salgsfolk i ISS, men Lars bringer nu salg ind på direktionsgangen. Samtidig er hans internationale baggrund også en fordel i en global koncern som ISS,« siger Jørgen Lindegaard, der fortæller, at Lars Sandahl Sørensen selv kontaktede ham og meldte sin interesse for jobskiftet.
Op mod 100 rejsedage

I sit nye job skal Lars Sandahl Sørensen skabe en samlet forståelse af, hvordan ISS præsenterer sig over for kunder og fremmer salget i New York, Sao Paulo, Moskva og Beijing. De mange rejsedage ligger i naturlig forlængelse af både hans nuværende job i SAS, hvor han er vant til at pendle mellem København og Stockholm, og hans tidligere job som adm. direktør for SAS International, hvor han havde op mod 100 rejsedage om året.

En nysgerrig person


Lars Sandahl Sørensen bryder sig ikke om betegnelsen rodløs, men det er en nærliggende betegnelse, når man kigger på hans CV.
Under alle omstændigheder har det internationale udsyn været en rød tråd i hans mange forskellige job, og allerede under uddannelsen søgte Vedbæk-drengen Lars Sandahl Sørensen til USA og Japan.

Han kom hjem til Danmark med en master i international økonomi og ledelse og søgte hurtigt ud igen. Det blev til job i blandt andet Australien, Storbritannien og Japan, før han blev direktør i turismeorganisationen VisitDenmark.

De mange år i udlandet er langtfra tilfældigt for Lars Sandahl Sørensen:

»Jeg tror, at livet i mange forskellige lande kan være med til at udvide ens horisont både personligt og fagligt, og man indser, hvor mange forskellige måder der er at leve på og gøre tingene på. Jeg er grundlæggende nysgerrig,« siger han.

47-årige Lars Sandahl Sørensen er samtidig familiefar med to teenagebørn, og han erkender, at forskellige internationale job kan være udfordrende for familielivet.
 
»Men heldigvis synes hele min familie, at det er interessant at opleve nyt. Samtidig giver de forskellige job i skiftende lande mulighed for at sætte spørgsmålstegn ved indgroede rutiner og vaner. Det tror jeg er sundt, men ikke desto mindre har vi ønsket at holde fast i den danske tilknytning, og derfor søgte vi tilbage til Danmark,« siger han.

Retningen er lagt i SAS


Når Lars Sandahl Sørensen om nogle måneder forlader SAS, mister flyselskabet en af hovedarkitekterne bag den højtprofilerede strategiplan Core SAS. Planen indebar blandt andet en centralisering af selskabet, et øget fokus på forretningsrejsende og besparelser på 4,5 milliarder svenske kroner.

Selv om der er relativ bred enighed om, at planen har sparet SAS for anseelige milliardbeløb, er selskabet dog fortsat i dyb krise, og Lars Sandahl Sørensen får nu ikke mulighed for at følge planen til dørs.

»Men retningen er lagt, og belægningen og kundetilfredsheden er steget det seneste år. Man kan ikke altid selv styre, hvornår der opstår andre muligheder, og i ISS glæder jeg mig enormt til at forfølge en fantastisk global vækststrategi,« siger Lars Sandahl Sørensen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere