Del : SMS
Berlingske Business

Han skal optimere oliejagten

14BUSCerup-th-20140513-1451.jpg
Bo Cerup-Simonsen, der bliver ny chef i Center for Olie og Gas DTU, på sit kontor hos Mærsk på Christianshavn.

Mærsk-chefen Bo Cerup-Simonsen bliver direktør for et nyt forskningscenter på DTU. Målet er at forbedre oliejagten i Nordsøen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvordan bygger man bro mellem nørdede hoveder på universitetet og hurtige erhvervsfolk med sans for profit? Den opgave står Bo Cerup-Simonsen snart over for. Hvis det lykkes, kan udbyttet blive megen ny viden samt milliarder af kroner til olieselskaber og den danske statskasse.

Udfordringen møder Bo Cerup-Simonsen i sit nye job som direktør i Center for Olie og Gas på DTU. Han tiltræder stillingen den 1. juli 2014 og forlader et chefjob hos A.P. Møller - Mærsk, hvor han er leder af den tekniske udviklingsafdeling Maersk Maritime Technology.

Det nye oliecenters formål er at finde og udvikle teknologier til at indvinde yderligere olie og gas i den danske del af Nordsøen samt uddanne talentfulde medarbejdere til branchen. DUC-partnerne – Mærsk Oil, Shell, Chevron og Nordsøfonden – har doneret en mia. kroner over ti år til at drive centret, og der er lagt op til et bredt samarbejde mellem erhvervsliv og universitet.

Forskning og forretning

Netop koblingen mellem forskere og forretningsfolk anser Bo Cerup-Simonsen da også for at være en af de vigtigste opgaver i hans nye job.

»I erhvervslivet har man typisk et kortere sigte, hvor man skal se mere på den kommercielle, økonomiske værdi af det, man arbejder med. De to verdener kan godt have gensidig nytte af hinanden, men det sker ikke nødvendigvis naturligt. Det kræver noget ekstra at få det til at lykkes,« siger han.

Og han må om nogen kende til udfordringen. Gennem sin karriere har Bo Cerup-Simonsen nemlig specialiseret sig i krydsfeltet mellem forskning og forretning. Det hele begyndte i sommeren 1988 med maskiningeniør-studier på DTU i Lyngby – samme sted, hvor Cerup-Simonsen nu bliver direktør. Også dengang havde han flair for matematik, og han stoppede ikke sin uddannelse, før han havde en ph.d.-grad ni år senere.

»Han er en af de bedste studerende, jeg har haft,« husker Preben Terndrup Pedersen, der er tidligere institutbestyrer på DTU og var vejleder på Bo Cerup-Simonsens ph.d.-projekt om risiko relateret til skibes grundstødninger.

Manden bag Triple E

Preben Terndrup Pedersen var også med til at ansætte Cerup-Simonsen først som adjunkt og siden som lektor på DTU. Men efter 15 år havde han mod på det private erhvervsliv, og i 2003 blev han ansat i konsulentfirmaet Det Norske Veritas. Siden fortsatte han karrieren i A.P. Møller - Mærsk, hvor han bl.a. har været en af de ledende kræfter i udviklingen af de enorme containerskibe Triple E. Også her møder han ros.

»Han har en hardcore teknisk viden, som han kombinerer med gode evner inden for samarbejde og kommunikation. Samtidig er han en vellidt og respekteret fyr, så han er bestemt værdifuld i organisationen,« siger Steen Karstensen, der er Cerup-Simonsens nuværende chef og har den officielle titel Chief Procurement Officer Maersk.

I sin fritid ynder Bo Cerup-Simonsen at kombinere familielivet med at være ude i naturen. Vandring, ski og sejlads står højt på listen. Og samtidig sejler og windsurfer hans to børn fra et tidligere ægteskab. Balancen er vigtig for Bo Cerup-Simonsen. Både mellem forskning og forretning, og mellem arbejde- og familieliv.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere