Del : SMS
Berlingske Business

Han skal bringe Google ind i din stue

15BUSFadell.jpg
Tony Fadell har solgt sit og medstifter Matt Rogers’ californiske firma, Nest Labs, til internetgiganten Google , for 17,4 mia. kr. Foto: Nhat V. Meyer/Bay Area News Group

Tony Fadell udviklede Apples iPod-musikafspiller, men nu har han solgt sin nye forretning med smarte termostater til ærkerivalen Google, der vil bruge hans erfaring til at få produkter ind i folks hjem.

Artiklen fortsætter under annoncen
Sig iPod, og langt de fleste vil straks sende behagelige tanker til deres yndlingsmusik.

Manden, der stod fadder til Apples musikafspiller, er netop trådt ind hos ærkerivalen Google. Tony Fadell solgte mandag sit og medstifter Matt Rogers’ californiske firma, Nest Labs, der var stiftet i maj 2010 i en garage i »IT-hovedstaden« Palo Alto i Silicon Valley, til internetgiganten, der betalte 3,2 milliarder dollar – 17,4 mia. kr. – for også at kunne tilbyde smarte termostater og røgalarmer i sit stadig mere omfattende sortiment.

Tony Fadell var chef for Apples musikdivision, indtil han i 2008 – sammen med sin hustru, der var personalechef – forlod Apple for at koncentrere sig om familien. Hos Apple var han med til at sætte den revolution i gang på musikfronten, som Apple forårsagede med sit salg af lovlig, digital musik til små penge, og sidenhen nærmest overtage markedet for musikafspillere med sin iPod, indtil mobiltelefonerne mere eller mindre tog over.

Tony Fadell nåede at deltage i 18 udgaver af iPod-afspilleren og var også med, da den første iPhone skulle designes. Den kom i 2007, så hans erfaring med både design og salg er solid. Det er også den erfaring, som Google-stiftere Larry Page og Sergej Brin glæder sig over at have købt.

Tony Fadell mødte første gang Google-toppen, da han i 2011 tog et chancemøde med Sergej Brin. Her fremviste han en tidlig udgave af Nests termostat, der faldt så meget i Sergej Brins smag, at både han og flere andre Google-folk sidenhen installerede den derhjemme.

»De har altid været begejstrede for, hvad vi lavede, fordi de mente, at vi havde en skør idé, og de elsker skøre ideer,« siger Tony Fadell til britiske BBC.

BRAND/RØGALARM

Den skøre idé opstod, da han fattede interesse for miljøvenlige produkter og takket være forsøget på at indrette et grønt hjem i Lake Tahoe i Californien opdagede, at mere end halvdelen af elregningen styres gennem dem.

Det førte til udviklingen af Nest-termostaten, der »lærer« sig folks vaner, og som kan fjernstyres fra en smartphone. Det første salg i USA og Canada afslørede problemer med for høje produktionsomkostninger og for mange apparater, der slet ikke virkede sammen med Nest. De problemer er siden blevet løst.

Tony Fadell er uddannet datalog fra University of Michigan – tre år, før Larry Page blev færdig samme sted – og står bag mere end 300 patenter.

Han er født i bilbyen Detroit af libanesiske forældre og nåede at gå i 12 skoler på 15 år, fordi hans far var sælger, og familien derfor flyttede meget. Men i sommerferierne var Tony Fadell og broderen hos bedstefaderen, der viste dem, hvordan man reparerer ting og klarer projekter. Computerne fascinerede ham, og bedstefaderen hjalp med at købe en Apple II.

Google går ind på Danfoss- territorium - 1

Efter universitetet flyttede han til Silicon Valley. Hans første virke var hos Apple-aflæggeren General Magic, der forsøgte at bygge en håndholdt computer.

»Det viste sig at være iPhonen 20 år for tidligt,« siger han selv.

Siden fik han job hos hollandske Philips Electronics, hvor han stod for den digitale lydside. Her var der dog ikke gehør for hans idé om en bærbar lydafspiller med harddisk, som han udtænkte i sit eget firma, Fuse, for at blive »Forbrugerelektronikkens Dell« med henvisning til PC-giganten.

I stedet begyndte han i 2001 hos Apple på en seksugers kontrakt, hvor han skulle afklare, hvilke dele der skulle bruges til at producere en MP3-afspiller. Hans prøvemodel sikrede ham et fuldtidsjob og syv måneder til at få produktet gjort klar til salg.

I 2006 blev han som 36-årig chef for iPod-afdelingen og blev dermed den yngste chef nogensinde hos Apple. Han forlod dog Apple efter adskillige sammenstød med en anden af Apples markante frontfigurer, Scott Forstall, der stod for iPhonens software.

I oktober 2012 blev Scott Forstall fyret efter skandalen med de ubrugelige Apple Maps-landkort, der sendte folk på om- og afveje.

»Scott fik, hvad han fortjente,« kommenterede Tony Fadell siden fyringen.

Nu får konkurrenten Google al opmærksomheden, for Tony Fadell fortsætter som administrerende direktør for Nest under Googles vinger, og målet er at bringe Google længere ind i hjemmene.

Google har for nylig købt Boston Dynamics, der producerer militærrobotter, og iværksættervirksomheden Flutter, som arbejder med genkendelse af menneskelige fagter, så pludselig opstår der muligheder på tværs. Tony Fadells iværksætterånd skal nok få mulighed for at folde sig ud.

Som han selv beskrev det sidste år over for New York Times: »Vi designede termostaten som en gør-det-selv-installation, og vi lægger oven i købet en skruetrækker med i hver æske. Jeg tror, at min bedstefar ville have syntes om det.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere