Del : SMS
Berlingske Business

Gratis DVD-film skal fastholde medarbejdere

Gratis DVD-film skal fastholde medarbejdere - 1

Der er kamp om kvalificeret arbejdskraft. Det har inspireret to iværksættere til at udvikle et nyt frynsegodekoncept, hvor arbejdsgiveren kan tilbyde de ansatte gratis film hver måned.

Artiklen fortsætter under annoncen
Frynsegoder har de seneste år fået en markant strategisk betydning for danske virksomheder, der ønsker at fastholde vidensmedarbejdere. Det er den udvikling, som iværksætterne bag FirmaDVD forsøger at udnytte.

Virksomheden blev stiftet i 2005 af Troels Palshof, der på det tidspunkt arbejdede som konsulent for en større virksomhed.

Grundideen tager udgangspunkt i, hvordan man får kollegaer til at have noget at være fælles om - ud over arbejdet. Spørgsmålet udsprang af en kommentar fra en tidligere chef, der havde sagt, at han følte, at han var nødt til at købe Se og Hør for at have noget at tale med de øvrige kollegaer om ved fredagsmødet.

Det fik Troels Palshof til at tænke på film. En bred referenceramme som alle kan forholde sig til og have en mening om. Her så han en mulighed for at give ekstra ammunition til diskussionerne rundt om frokostbordene.

Se ekspertens vurdering

Se nummer 6 på listen her

12 blandede film

Kort fortalt går FirmaDVD’s forretningskoncept ud på at udleje filmpakker til virksomheder som personalegode. Virksomhederne tegner abonnement, og så er det gratis for medarbejderne. Der kan for eksempel være 12 blandede film i en pakke, som kan bookes og lånes af medarbejderne.

Filmene sendes med PostDanmark hver måned, og det tager godt ti minutter om måneden at modtage de nye film, og sende sidste måneds film retur.

Det seneste år har FirmaDVD for alvor fået gang i forretningen med ti ansatte og har i dag 334 virksomheder som kunder. Segmentet breder sig fra mindre til meget store virksomheder.

Se ekspertens vurdering

Se nummer 6 på listen her

- Hvad er jeres idé?

»Egentlig er ideen meget enkel. Vi leverer film til virksomhederne en gang om måneden som et personalegode. Medarbejderne kan så internt i virksomheden låne filmene med hjem til familien. Det skaber en glæde og en naturlig dialog på arbejdspladsen. Vi har udviklet et onlinebookingsystem, der betyder, at medarbejderne på deres pc kan se filmoversigter og booke film,« forklarer Troels Palshof.



- Hvilket marked/kunder vil I ramme?

»Det er jo reelt alle de danske virksomheder med mere end ti ansatte, der ønsker at gøre noget ekstra for medarbejderne og skabe glæde på arbejdspladsen,« siger Troels Palshof.

»Geografisk er vi nok stærkest her på Sjælland, hvilket formentlig skyldes, at der her er størst mangel på kvalificeret arbejdskraft. I forhold til brancher er der en klar overvægt blandt it-virksomheder, finansielle virksomheder, advokater og andre brancher, hvor der er hård konkurrence om vidensmedarbejdere. Vi oplever nu, at vi rent faktisk er kommet ind på et strategisk niveau i de store virksomheder og er med i overvejelserne om, hvordan man fastholder ansatte,« tilføjer marketingdirektør Thomas Heltborg Juul.



- Hvordan tjener I penge?

»Vi tjener penge på, at virksomhederne tegner abonnement hos os. Vi har en række forskellige konceptpakker med forskellige services og et varierende antal film, som virksomhederne kan vælge imellem. Vi er selvfølgelig meget volumenafhængige, og vi er nu kommet op i en størrelse, hvor vi kan begynde at tjene på hver enkelt film,« siger Troels Palshof.



- Hvem er konkurrenterne?

»Man kan sige, at de fordeler sig på henholdsvis filmmarkedet og på andre virksomheder, der tilbyder frynsegoder. Filmmarkedet er på lejefilm og købefilm. Det er ikke rigtig en konkurrence, da vi henvender os til et andet segment end de traditionelle videobutikker. 99 procent af dem, der låner film i vores koncept, ville aldrig leje film, hvis ikke de havde adgang til FirmaDVD. I forhold til frynsegoder konkurrerer vi jo med frugtordninger, sundhedsordninger og frokostordninger. Det, vi hører fra mange, særligt større virksomheder, er, at de har udnyttet hele paletten af personalegoder, og nu har brug for at finde nye goder. Og vi vinder på, at man kan tage noget med hjem til familien,« siger Thomas Heltborg Juul.



- Hvor stor kapital har I til at løbe forretningen i gang?

»Det har været en dyr omgang at få løbet den i gang. Vi brugte omkring en halv million kroner på at få opbygget et solidt varelager, og oven i det skulle vi udvikle et it-system, så vi kunne holde styr på, hvilke kunder der havde fået hvilke film. Jeg havde nogle potentielle investorer i ryggen, og det gav noget goodwill hos banken, men det var mig selv, der i sidste ende lagde hovedet på blokken og finansierede opstarten,« siger Troels Palshof.



- Hvad er det for udfordringer I står over for netop nu?

»Væksten har gjort, at vi er nået til et nyt niveau, og vi skal til at finde ud af, hvordan vi udvikler os herfra. Det er blandt andet tanker om nye produkter og ekspansion til udenlandske markeder,« fortæller Troels Palshof.

Se ekspertens vurdering

Se nummer 6 på listen her

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere