Del : SMS
Berlingske Business

Grand Prix-deltagere sprøjter CDer ud

Grand Prix-deltagere sprøjter CDer ud - 1
Grand Prix er det perfekte sted at promovere sig selv. For tre måneder siden var Me & My fallerede 90'er-popstjerner. Nu efter grand prix deltagelsen udkommer deres greatest hits. Foto: Henning Bagger

Både i Danmark og Sverige fører en optræden i Grand Prix med stor sikkerhed en pladeudgivelse med sig.

Artiklen fortsætter under annoncen
Melodi Grand Prix er en populær medierampe for både debutanter og kendinge med brug for et karriere-boost. I Sverige udgiver 27 ud af de 32 deltagere CDer - i Danmark er otte ud af de ti finalister pladeklar. Det skriver Urban.

For godt halvanden måned siden deltog de to Me & My-søstre Pernille og Susanne i den danske finale i Melodi Grand Prix - uden at vinde. Nu står de så i ens nedringede kjoler i pink med Playboy-bunny-ører på coveret til 'Me & My - The Ultimate Collection'.

Og de Spanien-glade søstre er ikke ene om at prøve at presse Grand Prix-appelsinen, selvom de ikke vandt en billet til Helsinki, skriver Urban.

16. marts udkom 'James Sampson - The Best of Me Past and Present'. Samme dato sendte Danni Elmo en special edition af sit album 'Back For More' på gaden. 25. maj er Jørgen Olsen klar med et nyt selvbetitlet album.

Samtidig arbejder Jacob Andersen, Annette Heick og Annika Askman på at få plader ud inden sommer. Hele otte ud af de ti finalister bliver albumaktuelle i år inklusiv dramaqueen-vinderen DQ.

»Der er ikke mange shows med musik i dansk tv, så når du får en kunstner med i Melodi Grand Prix, så har det en god effekt,« forklarer pladeselskabsdirektør Henrik Sørensen fra My Way Music til Urban.

Pladeselskabet har blandt andre DQ og Jørgen Olsen i stalden og udgiver den samlede cd med finalesangene.

My Way Music er en del af det store uafhængige musikselskab MBO, som har en andel i samtlige af de kommende udgivelser enten via My Way Music, CMC eller Good Songs Publishing.

Er I ikke bange for at udsende for mange cd'er på en gang, som henvender sig til det samme publikum?

»Jo, men det har egentlig ikke været et problem endnu. Vi sidder i MBO-regi og planlægger, så udgivelserne bliver spredt lidt ud, så vi kan tage hensyn til kunstnerne. Men det er klart, efter et show som Melodi Grand Prix så kan der komme sammenfald,« siger Henrik Sørensen fra My Way Music.

Grunden, til at cd'erne først kommer væltende nu, er en tidsklausul i kontrakten med Danmarks Radio. Kunstnerne må først udgive egne cder efter godt halvanden måned.

»Vi vil gerne undgå en skov af cd'er ude i butikkerne, der alle har et mærkat med 'Dansk Melodi Grand Prix' på ryggen straks efter showet. Det skaber et forvirrende billede. Vi ser perioden under semifinalerne, finalen og perioden efter som aktiv for showet, og vi vil gerne give brugerne mulighed for at besøge DR's hjemmeside og læse om MGP der, så derfor har vi en tidsklausul,« siger Søren Therkelsen, underholdningsredaktør i Danmarks Radio.

Han forklarer, at klausulen desuden skal sørge for lige udgivelsesvilkår for debutanterne i forhold til de etablerede kunstnere, der er med i Melodi Grand Prixet.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere