Del : SMS
Berlingske Business

Godfather

Godfather - 1
Overskrift
Godfather - 2
Overskrift
Godfather - 3
Overskrift
Godfather - 4
Overskrift
Godfather - 5
Overskrift

Vælger du at købe en amerikansk bil, sender du klare signaler. Hidtil har signalet først og fremmest været penge nok – læs: for mange – da kun de færreste europæere, i særdeleshed danskere, ved deres økonomiske sansers fulde brug pøser penge i en amerikaner.

Artiklen fortsætter under annoncen
Under alle omstændigheder signalerer du en særlig livsstil.

Alt sammen fint nok, hvis du har midler og overskud. Hvor Chrysler er det mest afdæmpede fra Bilens Eget Land, Dodge mest tom bulder i en imponerende skal, Corvette mandligt kønshormon i syvende potens, er Cadillac det nærmeste, man kommer isenkram, der er lige ved at kunne kalde sig europæisk.

Cadillacs forhistorie hælder til den hårdkogte gangster-genre, men med anden generation af den mellemstore luksusmodel i BMW 5 og Mercedes E-størrelsen, CTS, har Cadillac forfinet sin kamphund, så den nu seriøst kan måle sig med europæerne. CTS er testet og strammet til på den berømte tyske racerbane Nürburgring, motoren er en særdeles potent og skønt boblende 3,6 liters V6er, og udseendet er stadig – og heldigvis for det – så umiskendeligt og charmerende amerikansk, at du skal være noget af en bil-ignorant, hvis ikke den kan vække følelser i dig. Er den flot, vulgær, gangster-agtig, eller noget helt fjerde?

CTS giver størst bil-fornemmelse for pengene, når du stiger ind i kabinen og lukker den solide dør. Førerpladsen er utroligt velindrettet med lækre kontakter og knapper alle de rigtige steder, sæderne giver behagelig støtte til alle størrelser, kvalitet og finish virker overbevisende med blandt andet håndsyet læder på instrumentpanelet. General Motors prioriterer bevidst interiør, da det jo er hér, køberen opholder sig og danner sig sit vigtigste indtryk af bilen. At det er et indsatsområde mærkes på den logiske betjening og følelsen af eksklusivitet, alene det fine analoge ur i midterkonsollen, nøglen, der ligner en stylet Zippo-lighter og ikke mindst den elegante belysning, der løber med indirekte belysning af alukanterne på instrumentpanel og dørsider.

Marlon Brando kunne ikke ønske sig det bedre. Udstyrsniveauet er meget højt, fuldt på højde med det BMW og Mercedes disker op med. Stort set alt er standard i CTS, ikke så meget pjat.

Trods et stort karrosseri og imponerende dimensioner – blandt andet en længde på 486 cm, to centimeter længere end BMW 5, og en akselafstand på 288 cm, samme som bayeren – er bagsædepladsen som så ofte i amerikanske biler ikke epokegørende. Den er til bestået, men man fornemmer mere generøsitet på det europæiske bagsæde.

Bagagerummet bør Cadillac-sælgeren undgå at vise frem – det er med sine 373 liter, 520 liter i BMW, ikke noget salgsargument, når kufferter og golftasker skal pakkes.

Mere og større
fraset bagagerummet, naturligvis er en typisk USA-opskrift. På det amerikanske kontinent er den grønne fitnessbølge stadig mest nærværende for Al Gore og børnene af 68erne. Spar på energien-tankegangen har endnu ikke vundet bredt fodfæste i verdens mest oliefråsende nation, og således heller ikke i Cadillac CTS. Det lader den andre om.

Bilen er tung som Brandos kæber og opfører sig sådan. Hvor BMW formår at skrue køremaskiner sammen med køreegenskaber som en bil, der er en klasse mindre, er du i CTS aldrig i tvivl om, at du kører rundt i en 1.850 kilo tung slæde. Men hvor storebror STS er helt malplaceret på de små sogneveje, er CTS trods alt noget mere opvakt, formentlig takket være testopholdet på Nürburgring. Styretøjet er direkte, undervognen stram - nogle gange mere skarp end komfortabel - og så er der den skønne V6er, som buldrer frydefuldt uden at være testosteron-vulgær. Skal den bestille noget for alvor, skal pedalen trampes ned, og det gør man gerne, for så lyder den bare bedre.

At den ikke kører særligt langt på literen, er næppe noget, ret mange andre end Al Gore og hans disciple bekymrer sig om. BMW forsøger med tiltagende held at gøre deres motorer mere stærke og sparsommelige på samme tid. Men ikke i CTS - ret meget over otte kilometer på en liter benzin skal man ikke forvente.

Hvis du vil have øjeblikkets mest kompetente luksus-amerikaner med europæiske køreegenskaber, et anderledes og – alt efter temperament – indtagende design med tidens bedste holdbarheds-ry from over there, er det Cadillac CTS, der skal skrives slutseddel på. I modsætning til førnævnte tyske konkurrenter giver Cadillac tre års mekanisk garanti, tyskerne slæber sig kun op på to år, dertil kommer selvfølgelig overvejelserne om værditab, hvor amerikaneren må forventes at miste mest.

Hvilket er uden betydning, hvis du vil have en Cadillac og skille dig ud, når du holder i kø med de andre på vej til arbejde.

Sammenlignet med en BMW 530i med nogenlunde samme udstyr vælter prisforskellen marginalt over til Cadillacs fordel - amerikaneren koster med det nødvendige automatgear i underkanten af 1,1 mio. kroner, BMWen sniger sig, inden du er færdig med at krydse af på den alenlange og uoverskuelige ekstraudstyrsliste meget tæt på.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere