Del : SMS
Berlingske Business

Formel1 giver viden til hverdagsbiler

Formel1 giver viden til hverdagsbiler - 1
Udviklingen af teknik i Formel1 skal i højere grad kunne bruges i almindelige gadebiler. Foto:

Benzinen i en Formel1-racer er kun en smule foran den, vi selv fylder på tanken på husholdningsbilen. FIA ønsker, at Formel1 i højere grad skal udvikle produkter til vejen i stedet for specifikt til racerbiler.

Artiklen fortsætter under annoncen
Hvor Formel1 for ikke så mange år tilbage handlede om større og større hastighed for sportens egen skyld, så er motorsportens kongeklasse på vej til at transformere sig til et forsøgslaboratorium for de ting, vi senere får i vore almindelige biler.

Et eksempel er den såkaldte KERS-teknologi, der er en slags hybridsystem, som omdanner bremseenergi til bevægelsesenergi, men også på andre punkter nærmer Formel1 sig den almindelige bil.

For et par årtier siden var udvikling af benzin til Formel1-racere et spørgsmål om at finde det mest potente, der kunne brændes af i en firetaktsmotor for at opnå maksimal kraft. Den letteste måde at gøre det på er at komme masser af kemikalier i benzinen, der for alvor giver ekstra kræfter.

Siden er der kommet den ene restriktion efter den anden, og nu er det ikke længere tilladt at bruge brændstof, der er særligt avanceret i forhold til det, vi selv kan købe på en tankstation.

FIA, der er Formel1-sportens lovgivere, trækker mere og mere Formel1 i retning af, at den anvendte teknologi skal kunne bruges til andet end Formel1. Motorsportens kongeklasse skal kunne andet end køre hurtigt - i en tid med fokus på global opvarmning skal den medvirke til at finde brugbare løsninger. Og den holdning bliver skærpet ved kommende regelændringer.

»Reglerne skal få teamene til at udvikle teknologier, som er vej-relevante i stedet for Formel1-specifikke,« har FIA fastslået i en opfordring til teamene.

Udviklingen har blandt andet medført, at den benzin der bruges nu, skal bevæge sig indenfor et meget smalt kemisk bælte. Samtidig er benzinen allerede blevet lidt grønnere ved at tilføje 5,75 procent bioethanol.

Det får ikke udviklingen af »racer«-benzin til at gå i stå, men rammerne er mere snævre.

»Vi udvikler på livet løs, men der er en lang række begrænsninger, vi skal holde os indenfor. Alligevel er Formel1-benzin foran det, man kan købe på tankstationen. Tidligere kunne det være mange skridt foran, men ser man på FIAs nuværende regler, får vi kun lov til at være omkring et skridt foran, og det betyder, at det, vi finder ud, kommer forholdsvis hurtigt ud på markedet,« siger Lisa Lilley, der er Shells udviklingschef for benzin til Ferraris Formel1-racere. Men selv det lille skridt koster uhyre meget. Hvor kostbart benzin til Formel1 er, illustreres af, at der alene er 50 Shell-ansatte til at servicere de to Ferrari-raceres benzinbehov.

Selv om opfindelserne fra Formel1 hurtigt når ud på tankstationerne, betyder det ikke, at Shell V-Power fra tankstationen er det samme som Ferraris Formel1-racere kører på. Men almindelige biler kan sagtens køre på Formel1-benzin, og en Ferrari F1 kan også køre på almindelig V-Power fra tankstationen, men den vil blot ikke yde det samme.

Benzinen, som hvert team anvender, skal godkendes af FIA, og ændres benzinen i løbet af sæsonen, skal den igennem en ny godkendelsesprocedure. Herefter skal hver eneste dråbe have netop det fingeraftryk, som FIA har godkendt, hvilket bliver testet i en slags dopingprøver for biler efter løbet. Stemmer fingeraftrykkene ikke overens, er det diskvalifikationsgrund.

Derfor fremstiller Shell kun benzinen til Ferrari ét sted, og sæsonen igennem er 200 liters tromler med på turen til de forskellige baner. Foregår løbene oversøisk, transporteres det endda kun i små dunke af sikkerhedshensyn. Selv om benzinen igen er blevet mere benzin end kemikalier, er der faktisk over 200 forskellige komponenter i den blanding, en Formel1-racer kører på. Og benzinen behandles ikke ligefrem blidt undervejs, f.eks. kan temperaturen i tankene blive omtrent lige så varm som en nybrygget kop kaffe.

For at sikre, at benzinen ikke ændrer sig undervejs har Shell eget laboratorium med til løbene, hvor der hele tiden bliver taget prøver af brændstoffet.

Tre-fire gange om året ændres der på den benzin, Shell leverer til Ferrari. Selv om benzinen for 99 procents vedkommende er magen til almindelig benzin, kan der alligevel hives meget ud af den sidste procent. Der ændres på benzinen, fordi der kan hentes flere hestekræfter ud, og det er vigtigt i en tid, hvor selve udviklingen af motorerne er fastfrosset af reglementet for at spare penge. De kun 2,4 liter store motorer må køre med 19.000 omdrejninger og udvikler et hemmeligt antal hestekræfter.

Hvis Shell vurderer, at en ny kemisk sammensætning giver fem flere hestekræfter, så testes den ny benzin i motorbænkene, og holder teorien til virkelighedens prøve, søger man om lov til at anvende den ny benzin.

Går det efter FIAs plan, skal Formel1-racere om tre år bruge 20 procent mindre benzin end i dag, og i 2015 skal det være skåret ned med 50 procent. Ifølge FIA uden at- det går ud over de nuværende hastigheder.

 
Læs også:

Top Gear-vært giver den gas

Her er de værste benzinslugere

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere