Del : SMS

Fodboldglad topchef i svære problemer

01BUSallanleighton.jpg
Britiske Allan Leighton, som siden 2013 har været koncernchef i Pandora, ser som regel sammembidt og brysk ud på billeder. Han vil gerne fremstå som en erhvervsleder, som er klar til at eksekvere, når det er nødvendigt. Foto: Nikolai Linares

Pandoras topcher, Allan Leighton, har som erhvervsleder fået ry for at være en gammeldags angelsaksisk fadertype, der nok skal klare paragrafferne, når der er problemer i en virksomhed. Det er i hvert fald det billede, han har skabt. Men nu har 36 Pandora-aktionærer stævnet ham.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kronragede Allan Leighton har mere et udseende som en general fra de gamle amerikanske krigsfilm end som en topchef i et internationalt smykkefirma. Han har som erhvervsleder fået ry for at være en gammeldags angelsaksisk fadertype, der nok skal klare paragrafferne, når der er problemer i en virksomhed. Det er i hvert fald det billede, han har skabt.

Da Jyllands-Posten tidligere på året fortalte om ham, skrev avisen, at det kunne være svært at finde et foto, hvor topchefen for Pandora smilede bredt, og at han på de fleste billeder ofte ser noget sammenbidt og brysk ud. Ifølge avisen skulle det være en bevidst strategi fra britiske Allan Leighton, som siden 2013 har været koncernchef i den danske smykkekoncern.

Men han vil gerne fremstå som en erhvervsleder, som er klar til at eksekvere, når det er nødvendigt.

Pandoras fyrede koncernchef Mikkel Vendelin Olesen

Allan Leighton blev, inden han kom til Pandora i Danmark, berømmet i britiske aviser for sine store bedrifter som topchef for supermarkedskæden Asda og bestyrelsesformand for Royal Mail. Pandoras 60-årige fronfigur er kommet under massivt pres, efter at Berlingske i går kunne fortælle om, at 36 vrede investorer med en stævning vil have både den højtprofilerede topchef og Panodora til at godtgøre de tab, som de har lidt på Pandora-aktier.

Ti millioner kroner i bonus

Det vakte også nogen opsigt, eksempelvis blandt de mindre aktionærer, da Pandora på generalforsamlingen i marts i år forhøjede grænsen for direktionens bonus. Officielt med den forklaring, at det skulle gøre det muligt at tiltrække og fastholde kvalificerede ledere.

Bestyrelsen fik hævet loftet for kontante bonusudbetalinger fra 50 procent af direktionsmedlemmers grundløn til 100 procent. Pandora sagde, at de nye lukrative bonusser måtte indføres for at gøre virksomhedens bonusser konkurrencedygtige.

Hvis Allan Leighton for en gangs skyld havde et smil på læben på Pandoras generalforsamling onsdag 19. marts, var årsagen måske, at en bonuscheck på i nærheden af ti millioner kroner kom inden for rækkevidde.

Pandoras topchef Allan Leighton.

Da smykkefirmaets daværende topchef Bjørn Gulden rejste i 2013, trådte bestyrelsesformand Allan Leighton til. Han har lovet at sidde mindst tre år på posten. Pandora har i øvrigt længe haft en bund-solid indtjening.

Allan Leighton er født i Hereford i England. Mens han voksede op i den gamle berømte universitetsby Oxford, var hans far leder af en dagligvarebutik. Men den vej ønskede den unge Allan ikke at gå. Hans drøm var at blive professionel fodboldspiller. Det blev der sat en brat stopper for, da han som 15-årig brækkede det ene ben flere steder. I stedet fik han en forrygende erhvervskarriere.

På den private front er Allan Leighton vild med sport. Han er fan af den engelske fodboldklub Leeds United, hvor han har været næstformand. Desuden støtter han forskellige andre sportsklubber inden for rugby, cricket og ishockey.

fds

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere