Del : SMS

Fem fatale fejl på dine hjemmesider

web
Gitte Glibstrup og Jeannette Refstrup, der sammen ejer firmaet Strup & Strup Kommunikation, har specialiseret sig i at skrive søgemaskine-optimerede tekster til web.

IVÆRKSÆTTER-UGE: Iværksættere begår en række helt klassiske fejl, når de lancerer deres første hjemmeside. Få her fem gode tips til, hvordan du styrer uden om de værste faldgruber.

Artiklen fortsætter under annoncen

Iværksættere sparer de forkerte steder, når de går i luften med deres første website.

Det mener Gitte Glibstrup og Jeannette Refstrup, Strup & Strup Kommunikation, der har specialiseret sig i at skrive søgemaskineoptimerede tekster til web – tekster, som vel at mærke er læsevenlige og ikke mindst forvandler klik til handling, fortæller kommunikations-duoen i en udsendt pressemedddelelse i forbindelse med iværksætterugen. 

- En hjemmeside skal kunne tre ting, slår de fast og tilføjer:

- For det første skal den kunne findes af søgemaskinener – især Google. For det andet skal den få de besøgende til at gøre noget.

Læs også på evb-dk:

Webdirektør peger på årets webkomet

Websucces sætter nyt skud i indtjeningen


21-årig partner hos web-guldæg

Dette ”noget” kan være alt fra at tilmelde sig et nyhedsbrev, udfylde formularer til selvbetjening, søge svar på spørgsmål frem for at ringe til en supporttjeneste eller helt konkret at bestille et e-produkt, varer eller rådgivning.

- Google er ligeglad med smart grafik og flotte billeder. Google er interesseret i godt skrevet tekst med de rigtige søgeord placeret de rigtige steder, forklarer de to eksperter og tilføjer igen:

- Det er altså ikke nok at være god til at skrive. Man er nødt til også at vide noget om søgemaskineoptimering.

- For det tredje skal teksterne på hjemmesiden være professionelle. Det nytter ikke noget, at de er fulde af grammatiske og sproglige fejl – som man desværre ser det på rigtig mange sider.


De fem fatale fejl

Endelig giver der følgende råd og de fem fatale fejl, som mange iværksættere begår:

1.  De får lavet design og programmering, inden de har overvejet, hvad deres hjemmeside egentlig skal kunne.

Det betyder, at teksten kommer til at spille en underordnet rolle, når den faktisk burde være hovedpersonen.

2. De tager udgangspunkt i sig selv og deres tidligere kolleger, når de skriver deres tekster.

Det betyder, at de fortæller om, hvad de kan i stedet for at tænke på kundernes behov – og det betyder igen, at de ikke får skrevet tekster, der får kunderne til at handle.

3. De laver intetsigende overskrifter som fx ”om os” og ”vi tilbyder” frem for overskrifter, der er optimerede til Google, og reelt viser, hvad siden handler om.

4. De skriver lange tekster, der kommer til at stå som en massiv grå blok på siden.

Det er ikke læsevenligt over for besøgende og mindst lige så slemt: Det giver ikke gode point hos Google.

5. De tror, de kan lave deres hjemmeside ”færdig.”

En ”færdig” hjemmeside, er en død hjemmeside. Google vil have aktivitet på siden for, at den gider komme forbi. Det betyder, at siden jævnligt skal opdateres – mindst en gang om måneden og gerne oftere.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere