Del : SMS

Få en stor computerskærm og arbejd mindre

Få en stor computerskærm og arbejd mindre - 1
Foto:

En amerikansk undersøgelse viser, at størrelsen på ens computerskærm er drønvigtig. Med den rigtige skærm kan man fuldføre opgaver 30 procent hurtigere.

Artiklen fortsætter under annoncen
Forskere på University of Utah har i samarbejde med hardwareproducenten NEC testet, hvad ens computerskærm-størrelse betyder for ens arbejdstempo. Og resultatet er, at skærmstørrelsen er uhyre vigtig.

Forskerne er nemlig kommet frem til, at visse regneark- og tekstbehandlings-opgaver kan fuldføres op til 30 procent hurtigere end normalt, hvis man har en skærm, der er stor nok. Det skriver den svenske avis Dagens Industri.

I undersøgelsen testede forskerne en gruppe personer, som havde enten en 18- eller en 24-tommer skærm til rådighed. Og mens testpersonerne med den lille skærm knoklede med opgaverne i otte timer, kunne personerne foran de store skærme sige farvel og tak efter kun fem en halv times arbejde.

24-tommer er det bedste kompromis

Professor James A. Anderson ved universitetet i Utah, der har stået i spidsen for forsøgene, forklarer, at det handler om, hvor mange elementer, man kan have på skærmen og se på samme tid.

"Store skærme eller dobbeltskærme kan anbefales, når det drejer sig om arbejde, som indbefatter flere dokumenter," siger han og tilføjer:

"Overfører man dette på en gennemsnitlig arbejdsplads, hvor medarbejderne har varierende kompetence og erfaring, vil en 24-tommer-skærm generelt være det bedste valg."

Tidsbesparelsen ved at bruge en stor skærm kan man som selvstændig så vælge at bruge på noget andet - f.eks. til at lægge sig ned i en park for at solbade. Om normale lønmodtagere vil kunne foretage samme valg er nok mere tvivlsomt.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere