Berlingske Business
LIVE
10:16 Mærsk-aktier falder efter sænket kursmål

Erik Damgaard går fra sladderbladsforsider tilbage til kernen

11BUSPix-Erik-Damgaard-0924.jpg
Interview med Erik Damgaard i forbindelse med seminar om Damgaards nye børsrobot, Straticator torsdag d. 6. februar 2014 i Valby.

Der er ganske få erhvervsmænd i Danmark, der oftere har været hjemmehørende på de knitrende sider i Se og Hør end i landets erhvervssektioner.

Men der er undtagelser som for ­eksempel IT-manden Erik Damgaard, der efter nogle år med ekstremt stor bevågenhed om sit privatliv nu er gået tilbage til det, der ­oprindeligt gjorde ham rig: IT. Mandag investerede blandt andre MP Pension 60 millioner kroner i Damgaards nye virksomhed, ­Uniconta.

60 millioner kroner er mange penge, men Erik Damgaard har oplevet transaktioner, der var langt større. I begyndelsen af 1980erne etablerede han Damgaard Data med sin lillebror, Preben, i kælderen under forældrenes hus.

Erik

Brødrene var blandt pionererne inden for økonomistyringsprogrammer, og de havde enorm succes med Damgaard Data, der blev børsnoteret i oktober 1999 med en markedsværdi på 3,2 milliarder kroner. To måneder senere måtte brødrene Damgaard dog sluge en pinlig nedjustering af resultatet, men det var blot et bump på vejen mod den helt store gevinst. Damgaard Data blev fusioneret med Navision, og kun to et halvt år efter børs­noteringen blev Navision købt af Microsoft i, hvad der på det tidspunkt var den ­amerikanske IT-gigants største handel nogensinde.

Brødre og modsætninger

Brødrene Damgaards arbejdsdeling var klar, har Preben Damgaard fortalt. Preben var den kommercielle af de to, mens Erik Damgaard stod bag meget af det tekniske.

»Vi har altid komplementeret hinanden på flere planer og villet hinanden. Selv da vi ­arbejdede sammen og sås hver eneste dag, holdt vi også ferier sammen med hinanden og vores familier. Erik er alt det, jeg ikke er. Han er mere upoleret og ligeglad med, hvad andre synes, og så er han et teknisk supertalent, mens jeg er mere kommerciel og har færdigheder inden for ledelse,« har Preben Damgaard ­engang sagt til Berlingske Business Magasin.

Privat har de to Damgaard-brødre også ­været modsætninger. Preben Damgaard bor i Charlottenlund med sin kone og deres børn, og han holder sig helst ude af rampelyset.

Erik Damgaard derimod blev i 00erne kendt for sit forhold til den tidligere model Anni ­Fønsby, og deres jetset liv blev portrætteret i Kanal 4s meget omtalte program »Erik og Anni goes to Hollywood«, et program som Erik Dam­gaard senere fortrød sin medvirken i.

Erik Damgaard.

Forholdet til Anni Fønsby holdt dog ikke, og der er med tiden blevet længere mellem Erik Damgaard optræden i sladderpressen.

Til gengæld er IT-iværksætteren nu tilbage i erhvervslivet med det, han formentlig kan bedst: Programmering af IT-systemer.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen