Del : SMS
Berlingske Business

Er der et marked for enkle stilfulde smykker?

Charlotte Biehl
Foto:

Charlotte Bihl har forladt topjob som strategisk rådgiver for store internationale virksomheder for at blive smykke-designer. Men kan hun også drive forretning i praksis? ErhvervsBladet udfordrer hende.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det danske marked for smykker er et af de hårdeste i verden med mest konkurrence. Hvorfor skulle der være plads i markedet til endnu en udbyder af smykker?

- Jeg har nøje undersøgt markedet og afprøvet mine designs i fokusgrupper. De viser, at der er plads i markedet for enkle, stilfulde smykker med spændende designs. Siden jeg lancerede byBiehl for et halvt år siden, har jeg allerede fået 45 forhandlere og der er kommet godt gang i salget, så noget tyder på, at jeg har ramt rigtigt.

Du har valgt at markedsføre dine smykker i guldsmedeforretninger. Var det ikke bedre at finde andre salgskanaler, hvor dine designs ikke er i konkurrence. F. eks. via gave-eller tøjbutikker?

- Andre salgskanaler er bestemt en mulighed, men erfaringen viser, at de fleste kvinder foretrækker at købe ægte smykker i forretninger, hvor de kan få en kompetent faglig vejledning, og det kan de få i guldsmedeforretninger.

Du er i gang med at ekspandere din forretning. Risikerer du ikke at komme i likviditetsproblemer, når du skal finansiere smykker til så mange forhandlere?

- Jeg har i de sidste fem år sparet op til at blive selvstændig, og jeg er foreløbig i stand til at klare ekspansionen for egne midler. Jeg har ambitioner om at gøre min virksomhed international og så kan det godt være jeg får brug mere kapital. Men foreløbig klarer jeg mig.

Erfaringen viser, at smykker som dine og andre smykker i vidt omfang bliver kopieret. Hvad har du gjort for at sikre dig mod billige kopier?

- I praksis er det begrænset, hvilke muligheder man har for at beskytte sine designs. Jeg ved ud fra mine egne erfaringer med at finde den rette producent, at mine smykker er svære og kostbare at producere. Derfor tror jeg ikke umiddelbart, at de vil være så attraktive at kopiere.

Du er veluddannet og har en omfattende erfaring som strategikonsulent for store firmaer i kraft af dine fem år i Boston Consulting Group. Med den baggrund skulle man ikke tro, at du kunne begå fejl?

- Jeg har selvfølgelig en betydelig viden om forretningsdrift i kraft af min uddannelse og erfaring som strategikonsulent. Men alligevel er der ting, der overrasker, når man begynder som iværksætter. Det har overrasket mig, hvor meget tid man er nødt til at bruge på lavpraktiske ting som kundeservice, opdatering af hjemmesider, bogføring, mv.. Det har også overrasket mig, hvor vanskeligt det var til start at identificere dygtige producenter, hvor jeg kunne være sikker på en konsistent høj kvalitet. De er erfaringer jeg har lært af.

Hvornår kommer du til at tjene penge på din forretning?

- Min forretning tjener allerede penge, men det kommer nok til at tage lidt tid før jeg selv kan tjene penge, da jeg vælger at geninvestere indtjeningen i vækst af virksomheden.

Læs også:

Ekspolitiker bag ravsmykke-eventyr i Kina

Smykkedronning forvandler glas til guld

Spinder guld på medaljer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere