Del : SMS
Berlingske Business

En sportsvogn til folket

En sportsvogn til folket - 1
Foto:

VWs nye Scirocco ser fræk ud og kører godt, men er samtidig overraskende rummelig og praktisk. Med lidt velvilje kan den også kalde sig verdens billigste sportsvogn.

Artiklen fortsætter under annoncen
Sportsvogn og folkelig er begreber, man sjældent anvender i samme åndedrag. Lige så sportslig en Ferrari er, lige så ufolkelig er den, når det handler om pris, plads og daglig pendling. Og lige så folkelig en almindelig Volkswagen er, lige så uhjælpelig er den til trackday, pilgrimsfærden til Nürburgring eller for-sjov-turen på en snoet sognevej.

Men nu bøjer VW begreberne, så man med en omskrivning af et berømt citat fra Superman må spørge: Er det en stationcar? Er det en sportsvogn? Åh nej, det er den nye Scirocco.

VW selv er ikke i tvivl: Scirocco er en ægte sportsvogn, tilsat nogle kvaliteter der gør den hverdagsduelig. Ellers ville det jo ikke være en Volkswagen, som fabrikkens PR-folk selvbevidst siger.

Efter det første møde med Scirocco i Portugal, må man give tyskerne ret: På billeder ser den måske gumpetung ud, i virkeligheden er Scirocco velskabt og helstøbt. Lang motorhjelm, svulmende skærme og bredskuldret sporvidde oser af racing. Designet er frækt og indvarsler VWs nye stil under chefarkitekt Walter de Silva, der vil tilføre VW mere følelse og mindre fornuft. En prisværdig mission der begynder godt med Scirocco. Her skal vi især lægge mærke til den smalle, brede kølergrill med diskrete sorte lameller samt de mere stirrende forlygter; to stiltræk, som vi kommer til at se mere til på fremtidens folkevogne.

Trods sydlandsk forkærlighed for form er det også lykkedes den tidligere Alfa-designer de Silva at snige en solid portion funktion ind i designet. Den lange taglinje og stejle hæk sørger for relativt god plads til to voksne på bagsædet, lige som bagagerummet sluger 292 liter. Eller 755, hvis man fælder splitbagsædet frem. Scirocco må være den eneste sportsvogn, du kan hente et 40-tommers fladskærmsfjernsyn med uden at ty til trækkrog og trailer.

Alligevel mærkes Sciroccos sportsvogns-DNA straks på de snørklede bjergveje uden for Lissabon. Undervognen kommer fra den fremragende Golf GTI, men ekstra sporvidde og lavere tyngdepunkt gør Scirocco endnu skarpere: Styringen får dig næsten til at kigge efter skinner i vejen, bremserne er bidske, og den korte gearstang klikker gearene på plads med korte, præcise bevægelser. Hvis man da ikke vælger DSG-automatgearet med dobbeltkobling, der skifter hurtigere, end du kan sige blitzschnell, og til overflod kildrer ørene med det frækkeste bjæf af mellemgas mellem hvert gearskifte.

Især i udgaven med den 200 hestes turbomotor fra Golf GTI. Også i Scirocco er den en perle med lækker lyd og et bredt bånd af trækkraft. Den mindre 1,4 TSI med 160 hk virker også veloplagt, når man vænner sig til den dobbelte trykladning med både kompressor og turbo. Teknikken fungerer upåklageligt, men man fornemmer, at den beskedne 1,4 liters motor er på overarbejde.

Med kombinationen hurtigt antrit og forhjulstræk er det afgørende, at fordækkene har et fast greb i asfalten. Og det har Scirocco, der ivrigt følger med ind i svingene og styrer fladt på den fede måde.

Prisen er en affjedring, der føles vel hård, løsningen er den adaptive undervogn, som VW har døbt Dynamic Chassis Control. Ved hjælp af justerbare ventiler i støddæmperne kan chaufføren vælge mellem tre grader af affjedring; sport, normal og comfort. Et must for alle på udkig efter en sportsvogn, der lejlighedsvis rummer golftasker og børn, uden at den ryster indvoldene i uorden på langturen.

Komforten lider i forvejen af forsæder, der savner lændestøtte og samtidig trykker akavet længst nede på ryggen. Her satte flere testkørere streger i den sorte bog, og det er sjældent, for VW plejer at lave fastpolstrede, forbilledlige stole.

Finishen kan der ikke klages over: Typisk tysk med lækre plastoverflader i blød, mat plastik og med solide knapper og tydelige ure i logisk layout. Samtidig fedter VW for en gangs skyld ikke med udstyret. Lækkert sportslæderrat, cd-radio, aircondition, el-drev på ruder og spejle, 17-tommer alufælge og fuld sikkerhedspakke med esc-antiskrid og seks airbags er standard. Sparekniven har dog ramt Scirocco indvendig: Kabinen er lavet med udstrakt genbrug af dele fra Golf, så her savner man den atmosfære, der kan leve op til bilens forførende ydre.

VW er dog tilgivet, når de forklarer hvorfor: Ved at bruge Golf-stumper er det lykkedes VW at lave det, man med lidt god vilje kan kalde markedets billigste sportsvogn: Hjemme i Tyskland koster Scirocco det samme som en tilsvarende udstyret Golf.

Herhjemme taler importøren ganske vist stadig priser med fabrikken, men frit oversat bliver det formentlig til danske priser, der topper omkring 435.000 kroner for en 200 hestes 2,0 TFSI og begynder ved 325.000 for en 1,4 TSI med 122 turboheste.

Holder det til introduktionen i oktober, er det ikke bare varm luft som den ørkenvind Scirocco er opkaldt efter, når VW taler om at »demokratisere« klassen for sportsvogne: Scirocco har potentiale til at blive noget så unikt som en folkelig sportsvogn.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere