Del : SMS
Berlingske Business

En skidt knægt med cool succes

cool
Foto:

Han blev smidt ud af tiende klasse - i dag tegner han Danmarks største online-butik inden for computerspil - CoolShop.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når de tre hovedaktionærer i computerspil-butikken CoolShop mødes til bestyrelsesmøde, fyger det ikke med Excel-regneark eller PowerPoint-præsentationer.

I stedet foretrækker Mark Nielsen på 28 år, storebroderen Mike Nielsen på 30 år og vennen Jacob Risgaard på 32 år at lege med store fjernstyrede biler, mens de drøfter stort og småt i deres fælles livsværk.

Men tag ikke fejl.

Trioen ved udmærket, hvad godt købmandskab betyder. De har også styr på SWOT, budgetter og handlingsplaner.

Det lader sig tydeligt aflæse i den fem år gamle virksomheds udvikling. Hvert år er det lykkedes at fordoble omsætningen.

I dag er der 35 medarbejdere i hovedkvarteret i forstaden Lindholm lige ved Aalborg Lufthavn. En håndfuld ansatte arbejder i nordjydernes svenske afdeling, mens der er 40 medarbejdere i den engelske online-butik, som nordjyderne kun ejer halvdelen af. Omvendt ejer det engelske selskab halvdelen af CoolShop i Danmark.

Opkøb af spil

Den nordjyske succes er først og fremmest opstået med et udgangspunkt i at betragte computerspil, som var det en aktie.

- Tidligere var spil meget dyre. Markedet herhjemme var bestemt af nogle få leverandører. Et EU-direktiv, infosoc-direktivet, betyder imidlertid, at du nemt kan bryde disse monopol-agtige tilstande ved at købe spillene i andre EU-lande, hvor de måtte være billigere. Enhver kan nok forstå, at samme spil i for eksempel Polen koster mindre end i Tyskland eller Danmark, så øvelsen handler i al sin enkelhed i at optræde som broker, der køber spillene i store mængder, hvor de er billigst. Det er slet og ret et spørgsmål om godt købmandskab, forklarer Jacob Risgaard, der som ansvarlig for marketing siden begyndelsen har været CoolShops ansigt udadtil.

Fest og ballade

I barndomsbyen Sæby var han ikke en af byens mest stille eksistenser. Der var fest og ballade i en grad, så han blev smidt ud af tiende klasse på Sæby Skole. Så røg han på børnehjem, men det fik ham nu ikke til at miste mælet.

Han blev frivillig med- arbejder på lokalradioen Tiger FM, hvor han som 15-årig blev fuldtidsstudievært. Radiostemmen bruger han fortsat, når han i dag laver præsentationsvideoer til de spil, CoolShop sælger.

Radiotiden gav ham mod på medier, men et ophold på mediehøjskolen i Esbjerg fik ham på andre tanker. Journalistik var for alvorligt.

I stedet kom han i lære hos den lokale fotograf, Flemming Thingbak. Sideløbende med det etablerede han sin første internet-butik, DVD Online.

Her opkøbte han nye Holly- wood-film på DVD i USA, som han var i stand til at præsentere herhjemme nogenlunde på samme tid, som filmene fik premiere i biograferne. Mens interessen for at fotografere kølnedes, steg begejstringen for mulighederne på internettet. Visionen var at lave et kæmpemarked på nettet, hvor en række specialbutikker skulle udfolde sig under paraplyen »Butik Online«. Det gik også fint lige indtil, dot.com-boblen brast.

Jacob Risgaards forretning gik ganske vist fint, og i forening med sin revisor lykkedes det at berolige en lettere nervøs BG Bank, der dog krævede, at den unge forretningsmand nu skulle hæfte personligt for engagementet. Natten over blev BG Bank overtaget af Danske Bank, og de ville ikke lege med.

Engagementet blev opsagt. Jacob Risgaard havnede i fogedretten med en milliongæld. Når han i dag holder foredrag om iværksætteri lyder et af hans standardråd, at man skal forsøge at finde sig en investor frem for at alliere sig med en bank.

Sidste løsning er alt for farlig. Det undrer ham ikke, at så mange internet-virksomheder gik nedenom og hjem på det tidspunkt.

- Der var generelt alt for meget fokus på det tekniske og omvendt alt for lidt fokus på godt købmandskab og logistik. Man kan ikke leve af at have et flot design, hvis forretningsplanen ikke holder, siger han.

Hans talent for internet-business var blevet opdaget i Norge, hvor han kom til at stå i spidsen for internetbutikken DVD Strax, der i store træk fungerede efter samme idégrundlag som Jacob Ris-gaards egen oprindelige online-shop.

De magiske bud

Det norske selskab blev børsnoteret, og stille og roligt blev den unge nordjyde træt af at please aktionærerne.

Som medarbejder i DVD Strax havde han flere gange købt computerspil af et lillebitte grossistfirma i Pandrup drevet af brødrene Mark og Mike Nielsen.

Efter afskeden med nordmændene begyndte de tre at drøfte muligheden for at satse på online salg af spil i en større skala.

- Man kan ikke sige, vi fandt på en ny idé. Ideen eksisterede. Vi mente bare, vi kunne gøre det bedre, fortæller Jacob Risgaard.

Ejer-trioen har selv formuleret, hvad den kalder »De Magiske Fem Bud«, der er pris, service, information, tryghed og udvalg. På alle fem områder skal Cool-Shop være bedst.

- I modsætning til mange andre produktgrupper, hvor nethandel har en indbygget svaghed i og med, at kunderne gerne først vil se og røre produktet, har computerspil en indbygget fordel. Vi kan blandt andet præsentere spillene på video, hvilket vi da også bruger i stort omfang, fortæller Jacob Risgaard, der bruger en god del af sin lange arbejdstid på at lave disse videoer.

Han har blandt andet en engelsk TopGear-tv-serie som sit forbillede. Man behøver ikke have en dyt forstand på biler for at blive underholdt af dette bilprogram. Sådan skal det også være med spilpræsentationer.

Introduktionsvideoerne suppleres med en chat-service, hvor kunderne online kan chatte med virksomhedens support-medarbejdere vedrørende alle typer spørgsmål uanset, om der er tale om levering, eller om man har et konkret spørgsmål til et spil.

I dag holder CoolShop til i et 4.000 kvadratmeter stort domicil i Lindholm. Lager og logistik fylder naturligt nok meget i en internet-butik, der opererer med cirka 6.000 varenumre og dag til dag-levering. En stor del af varenumrene er i dag ikke kun spil men fysisk tilbehør til spillene, og CoolShop har selv udviklet tilbehørspakker til en række af spillene. Apropos levering har Cool-Shop indregnet alle fragtomkostninger i sine priser. Den pris, kunden ser på butikkens hjemmeside, er også den pris, der skal betales.

- Det betyder, at vi ikke altid ligger bedst i prissammenligninger på nettet, men jeg kan garantere dig for, at kunderne er glade for det, lyder det fra marketingchefen.

CoolShops hjemmeside besøges dagligt af cirka 20.000 potentielle kunder. Flere aviser har ikke en så tæt trafik på deres hjemmesider.

Lige nu arbejdes der på højtryk med at gøre en helt ny robot klar før julehandlen. CoolShops tre hovedaktionærer har nemlig investeret i en helt ny ingeniørvirksomhed, InventNord, der indtil videre består af en ingenør og maskinbygger, som er i færd med at skrue robotten sammen. Deadline er 30. oktober.

Systemet skal automatisk kunne finde spil frem, pakke dem i en kuvert, sætte en adresselabel på og sortere kuverterne. Det ligger i kortene, at robotten skal sælges til andre virksomheder med lignende logistik- og distributionsforhold. Senest har CoolShop indledt et samarbejde med Blockbuster kæden, der i Vejle som forsøg er begyndt at markedsføre en række af CoolShops mest populære spil.

At Jacob Risgaard nyder det hele, fremgår tydeligt, men han erkender også, at han ikke vedvarende kan holde til arbejdsdage, der kan løbe op i 16-17 timer.

- Det er ufattelig vigtigt, at du i en sådan situation har baglandet i orden og får støtte. Jeg laver intet derhjemme, må jeg indrømme, men det er klart, at jeg ikke vedvarende kan byde min kæreste det, siger han.

På spørgsmålet om, hvor CoolShop er om fem år, svarer han da også:

- Det er formentlig solgt.

Næsten i samme åndedrag erkender han, at han da har flere andre ideer.

Med sine 32 år kunne man mene, at han er for gammel til at spille computerspil, men faktisk er gennemsnitsalderen på en dansk computerspiller 30 år. I USA er den helt oppe på 32 år. På verdensplan er computerspil-industrien blevet dobbelt så stor som film- og musikindustrien tilsammen.

Computerspil er blevet big business. Bare spørg i Lindholm.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere