Del : SMS
Berlingske Business

Ecco-boss kræver gejst og globalt udsyn

pix-hauge sørensen-biz
Foto:

Ansatte i sønderjyske Ecco er for ufleksible og dårlige til at gribe globaliseringens muligheder. Det mener skoproducentens nye topleder, 37-årige Michael Hauge Sørensen, der henter udenlandsk arbejdskraft til Udkantsdanmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

I udkanten af Tønder fører en smal asfaltvej ved navn »Ecco Alleen« ned til Danmarks suverænt største skoproducent Ecco. Bag de brede vinduespartier kan Eccos ansatte nyde synet af skov og frodige marker. Men de landlige og rolige omgivelser, som grænser op til Prins Joachims gods, Schackenborg, er ikke noget for storby-mennesket, 37-årige Michael Hauge Sørensen. Han afviser at slå sig ned i Udkantsdanmark, selv om han har fået ansvaret for den daglige drift af den sønderjyske skoproducent, der blev stablet på benene i 1963, og som i dag er den tredjestørste producent af lædersko i verden.

Eccos nye topleder siden 1. januar pendler i dag til det sønderjyske hovedkvarter fra sit hjem gennem ni år i Hongkong. Dog bliver flyveturen fra fjernøsten til Norderuopa for udmarvende i længden, så for at nedbringe rejsetiden er han sammen med sin koreanske kæreste tvunget til at fraflytte det globale finans- og handelsmekka i Hongkong inden længe. Tønder har de fravalgt på forhånd. Hamborg kan bedre gå an, mener de.

pix-nielshaugesørensen-biz

»Vi vil gerne bo i en storby, ideelt set Hongkong, og det kan vi så ikke. Så Hamborg er et kompromis. Det er en by, som vi synes godt om, og hvor vi tror, at vi kan finde de ting, som vi nu en gang gerne vil have i vores liv,« siger den nye topleder, der blev medlem af direktionen i Ecco for 14 måneder siden og for en enkelt måned siden blev udpeget som chief operating officer, hvilket betyder, at han leder driften og repræsenterer virksomheden både indadtil og udadtil.

Michael Hauge Sørensen personificerer og cementerer, at den 48-årige familieejede virksomhed Ecco i dag er global. Ecco Group har en omsætning på cirka fem mia. kr. globalt og har omkring 15.000 medarbejdere ansat rundt om på kloden. Eccos position i udlandet er dog ikke helt gået op for alle danske ansatte endnu. Michael Hauge Sørensen ønsker, at de får en bedre fornemmelse af, hvordan kunder i forskellige verdensdele og byer betragter Ecco.

pix-Hanni Toosbuy Kasprzak

»Nogle gange undrer jeg mig over, hvor lidt fleksibilitet der er hos folk, der får tilbudt muligheden for at komme ud i verden. Det bliver lige pludseligt relativt komplekst,« siger han.Danskerne bliver »hurtigt sat« ifølge Michael Hauge Sørensen, og de oplever det som vanskeligt at flytte ud, når de først har etableret sig med børn, skole og venner tæt på.

»Det er en tendens, som vi allerede ser midt i 20’erne, hvor det ellers netop er tiden, at man måske med fordel kunne rykke pælene op og få en stor oplevelse i udlandet. Jeg ser det som en udfordring, at den fleksibilitet ikke helt er, som jeg havde forventet den,« siger Michael Hauge Sørensen.

LÆS HELE ARTIKLEN I BUSINESS SØNDAG

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere