Del : SMS
Berlingske Business

Det hjælper at vaske tavlen ren

Det hjælper at vaske tavlen ren - 1
Jesper Mailind koncentrerer sig for tiden om sit bestyrelsesarbejde i Kompan, mens han leder efter den helt rigtige fremtidsstilling. Foto:

Jesper Mailind vidste i over halvandet år, at fyringen ville komme. Han var mentalt forberedt og klar til at begynde på noget nyt. Alligevel ville han gerne være blevet i GN Resound.

Artiklen fortsætter under annoncen
Jesper Mailind levede for GN Resound i over 10 år. Han var administrerende direktør og stod i front hele vejen gennem en voldsomt turbulent periode, hvor virksomheden først opkøbte fire andre virksomheder, lagde det hele sammen, derefter blev solgt til en forrygende pris, hvorefter handlen efter mere end seks måneder blev annulleret af de tyske konkurrencemyndigheder. Alligevel valgte bestyrelsen, at en anden skulle videreføre GN Resound, da det stod klart, at den ikke ville blive solgt.

»Det kom ikke som en overraskelse, da GN valgte at ville have nye kræfter til at føre virksomheden videre. Det havde jeg været forberedt på i over halvandet år. Men jeg ville jo godt selv være blevet,« siger Jesper Mailind.

Han havde sidste dag i GN Resound 28. februar 2008 og forlod den dag virksomheden med en papkasse i armene og tunge skridt.

»Det var en blandet følelse af at være forberedt og klar; men man bliver da ked af, at de ikke ville have mig. Jeg har altid drevet den virksomhed med fuldt hjerteblod og har stor veneration for virksomheden og medarbejderne,« siger Jesper Mailind

Bestyrelsen traf sit endelige valg i slutningen af 2007, men bad Jesper Mailind om at blive om bord, indtil den nye direktør var vel placeret ved roret.

Så sent som tre dage før sin afgang var Jesper Mailind i London for at præsentere GN Resound for investorer og analytikere.

»Det viser, at bestyrelsen havde stor tillid til, at jeg ville følge min opgave helt til dørs. Det gjorde jeg også; men det betød samtidig, at da jeg endelig forlod GN Resound, gik jeg ud i et enormt tomrum. Jeg var godt forberedt; men det havde samtidig været et helt ufatteligt forløb, så jeg havde brug for at få vasket tavlen ren,« siger Jesper Mailind.

Sammen med børnene
Han havde i god tid inden den sidste dag planlagt en længere rejse i Asien med sine to børn.

»Forskellen fra en hverdag med et toplederjob er jo ekstrem. Jeg har været vant til at stå op hver morgen for at gå på arbejde og ikke tænke på ret meget andet. Og man er ikke blevet topleder uden at have en vis form for utålmodighed, så derfor er det bedre at rejse væk end bare at gå hjemme i den fase. Det er fint at få en ny mulighed for at revurdere sin situation,« siger Jesper Mailind og fortæller om dagene på Cook Islands, hvor der ikke er mobildækning, og øens eneste computer er noget, der ville ryge på museum i den vestlige verden.

De to en halv måned gik med stille og rolige rejseoplevelser og ikke mindst det nære samvær med sønnen på 10 år og datteren på 18 år.

»Det er fantastisk at være sammen med sin børn så meget i en periode. Man skal virkelig tage den mulighed, når man har den,« siger Jesper Mailind.

Han er også bestyrelsesformand for Kompan, der producerer redskaber til legepladser, og han besøgte undervejs virksomhedens afdelinger i Kina og Australien.

»Men tanken om, hvad jeg skulle lave, når jeg kom hjem, fyldte ikke ret meget. Jeg slappede af, nød ferien, snorklede og læste en masse bøger.«

Nødvendige fyringer
Der havde også været fuldt blus på alle kedler i lang tid op til fyringen. De turbulente år begyndte allerede i 2000, da GN Resound opstod ud af sammensmeltningen af fem mindre høreapparatvirksomheder fra forskellige lande. Jesper Mailind stod i spidsen og skulle få de fem forskellige kulturer til at spille på samme hold. Et hårdt og kontant arbejde, der både krævede store forandringer og et antal fyringer.

»Man kan ikke have fem forskellige direktører med ind i det nye firma. Det ved alle, og derfor kommer det heller ikke som en overraskelse, at nogle ikke kommer med over i den nye organisation,« siger Jesper Mailind.

De næste år gik med at opbygge selskabet til at være en global virksomhed med salg og markedsføring i 25 lande og produktion i både Danmark og Kina. Udviklingen foregik over tre kontinenter, og på et tidspunkt begyndte produktudviklingsomkostningerne at vokse lidt for hurtigt. GN konkluderede, at det var tid til at se sig om efter yderligere konsolidering i branchen.

I 2006 gik dialogen om salg i gang og efter, at flere havde vist interesse, lykkedes det at få solgt GN Resound til schweiziske Phonak, der senere skiftede navn til Sonova.

»Vi solgte til en formidabel pris på 15,5 mia. kr. Det svarede til fem gange omsætningen,« fortæller Jesper Mailind, der selv stod til at få en bonus i omegnen af syv mio. kr., når salget var gennemført.

Processer gik i stå
Det stod allerede på det tidspunkt klart, at Jesper Mailind ikke skulle flytte med over i den nye virksomhed, men bare skulle stå for overdragelsen.

»Det er køber, der sætter holdet. Det var jeg helt klar over; ikke mindst efter at jeg selv har været med til flere opkøb,« siger Jesper Mailind.

Men de tyske konkurrencemyndigheder stak overraskende en kæp i hjulet og modsatte sig salget til Phonak. Det hele faldt til gulvet med et brag, og GN Resound kunne begynde forfra.

»Det største problem var, at vi havde tilbragt enorm lang tid i en position, hvor vi troede, at vi var solgt. I den periode er der en masse processer, som for eksempel organisationsudvikling, investeringer og strategiarbejde, der går i stå,« forklarer Jesper Mailind.

GN forsøgte at appellere myndighedernes afgørelse, men fik at vide, at en appelsag kunne vare et par år.

»Dialogen med de tyske myndigheder var en ren kafkask proces. Det er fuldstændig urealistisk at være i limbo i så lang tid,« siger Jesper Mailind, der undervejs talrige gange havde været oppe på ølkassen foran samtlige medarbejdere for at fortælle om tingenes udvikling.

GN forsøgte at sælge til anden side; men timingen faldt sammen med begyndelsen af subprimekrisen, og ingen købere ville betale prisen for GN Resound.

»Bestyrelsen havde klart indikeret, at den ville have nye kræfter, fordi jeg havde været der længe og var indstillet på at holde op,« siger Jesper Mailind og forklarer, at han havde samtaler med bestyrelsesformanden over flere omgange. Da den endelige beslutning var taget, kom bestyrelsesformanden Mogens Hugo Sørensen ind på Jesper Mailinds kontor og fortalte ham under fire øjne, at han ville blive definitivt fyret.

Tid til at netværke
De første par dage fortalte Jesper Mailind det kun til familien. Derefter til sekretæren og til sidst fik alle medarbejdere det at vide, da han alligevel stod på ølkassen og orienterede om kvartalsregnskabet.

»Det var helt udramatisk. Selvfølgelig var det en overraskelse for medarbejderne, at jeg skulle holde op, og mange udtrykte, at de var kede af det. For dem er det jo også en tryghed, at de kender direktøren,« siger Jesper Mailind.

I dag søger han stadig efter den helt rigtige udfordring. Der har været et par henvendelser undervejs, men enten var det ikke det rigtige, eller også var han ikke den rigtige for den pågældende virksomhed.

Derfor er der tid til at netværke og være aktiv som bestyrelsesformand i Kompan, hvor han tilbringer mindst en dag om ugen. Han har aldrig overvejet at gå »bestyrelsesvejen«, men vil tilbage og fortsætte i et arbejde med en levende organisation.

»Jeg bliver stimuleret af udfordringer i forretning. Da jeg vendte hjem fra rejsen til Asien, kom jeg hurtigt ind i en fase præget af den gammelkendte utålmodighed og målrettethed. Det at søge job er jo mit job lige nu. Derfor ser du mig heller ikke dalre rundt på golfbanen – det ville føles som pjækkeri fra arbejdet med at finde den rette stilling igen,« siger Jesper Mailind med et smil.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere