Del : SMS
Berlingske Business

Der skal store smykker til

Pilgrim
Foto:

Det ved Pilgrim alt om. Ejer og chefdesigner hos smykkefirmaet, Annemette Markvad, går efter kinesiske forbrugere med skræddersyede smykkekollektioner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Guld i massevis. Sten. Og skrappe farver på store smykker. Det var aldrig gået i Danmark. Men trenden er en anden på den modsatte side af planeten, og det har Annette Markvad opdaget.

- De vil gerne have store smykker, hvilket kan være lidt overraskende, fordi de generelt er ret små. De vil gerne have guld og nogle anderledes farver end de vestlige markeder, vi sælger til, siger Annemette Markvad.

Hun startede Pilgrim tilbage i 80’erne, hvor hun sammen med sin mand begyndte at sælge hjemmelavede smykker med grønlandsperler. Senere blev det til østlandske smykker, købt på rygsækrejser og solgt igen på festivaler og gågader. Med Pilgrims direktør Claus Wædeleds ord, var Annette Markvard »lidt af en hippie«, og selv fortæller hun også, hvordan smykkesælgerparret flere gange måtte løbe fra politiet med favnen fuld af grøndlandsperler.

Uanset hvad man mener om gadesælgere og grøndlandsperler, er det en historie, der kan brande virksomheden. Og det har Pilgrim forstået at udnytte. For et stærkt brand bliver mere og mere vigtigt på et kinesisk marked med en middelklasse på knap 500 millioner mennesker, der i stigende grad vender sig væk fra kopivarerne.

- Kineserne har taget Pilgrim til sig som brand. Og det alene gør, at der er et stort potentiale for os i Kina. Skuespillere går med det, vores franchise-butikker ligger de gode steder i arkaderne, og vores kollektioner kommer i magasinerne, siger Annemette Markvad.

Men omsætningsmæssigt er Kina endnu ikke Pilgrims største marked, selv om smykkefirmaet regner med en vækst på ti procent i landet og har planer om at udvide antallet af butikker i Kina fra 30 til omkring 45 i 2011.

- Pilgrim satser mere på Kina. Der er et kæmpe marked, og vi kan allerede nu mærke, at de her specielle Kina-kollektion kommer til at rykke, siger Annemette Markvad.

Læs også:

Ritts CV skal åbne eksportdøre til Kina

Smv'er i Kina skal redde Danmarks vækstproblem

Sælg dit firma i Kina nu

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere