Del : SMS
Berlingske Business

Den gode journalistik vil altid vinde

01BUSClaus-Skovhus-Side2.jpg
Claus Skovhus deler sin tid op i to. Hverdagen er byens puls på Vesterbro, men når der skal slappes af, går turen til Østmøn, hvor frisk luft og store vidder er det totale modbillede. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Berlingske Business har hver dag fokus på topchefer og andre beslutningstagere. Nu vender vi projektørlyset mod os selv. Hvem er journalisterne bag Business? Følg med og få et indblik i Business-journalisternes eget liv og levned.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvorfor blev du journalist?

»Tanken opstod sent i mit uddannelsesforløb, rent faktisk først da jeg gik på RUC i de tidlige 80ere. En studiekammerat fortalte, at jeg burde søge ind på journalisthøjskolen, fordi jeg var god til at skrive konklusionerne på vores opgaver. Det vakte min interesse. Jeg gik til optagelsesprøven og kom ind, uden at have den store idé om, hvad det ville føre til.«

Hvad er en god historie for dig?

»De bedste historier skaber bevægelse i tankerne. De skal være inspirerende og debatskabende. Afsløringerne indeholder af natur de væsentligste ingredienser, men vi skal også skrive om den gode idé, de dygtige personer og de succesrige stragetiske beslutninger.«

18BUSCasper-Schroeder.jpg

Hvad er den største udfordring for journalistikken?

»Den mest overvurderede frygt i faget er spindoktorerne. Den gode journalistik er altid den stærkeste, fordi dens ejer er demokratiet og almenvellets interesser. Spindoktorer er sælgere og ellers et nyttigt værktøj for hurtige informationer.

Den egentlige udfordring i vores fag er den journalistiske kultur, som opstår i forlængelse af klik-tyranniet. Jeg ser en reel fare for, at den gode journalistik drunkner i havet af ligegyldige nyhedsopdateringer. Hvis vi ikke evner at fastholde en væsentlig dagsorden over en længere periode, vil journalistikken miste sin evne til at skabe debat og eftertanke.

Peter Suppli

Hvordan stresser du af?

»Det gør jeg i mit sommerhus på Østmøn, i en lille landsby ved foden af Klinteskoven og med fri udsigt over marker og Østersøen. Alene udsigten får mig til at slappe af, men jeg kan også tage en tur på mountainbike gennem skoven eller give den gas på racercyklen i det bakkede terræn. Her er frisk luft og åbne vidder.«

Din sommerferie?

»Møn med kæresten, vores børn og deres tilrejsende venner.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere