Del : SMS

Dansk plageånd lægger pres på internationalt erhvervsliv

Mads Eg Gensmann
Mads Eg Gensmann fotograferet i 2006. Foto:

Opkøbet i ISS er ikke Mads Eg Gensmanns første forsøg på at presse sin vilje igennem i en større virksomhed.

Artiklen fortsætter under annoncen
Volvo, Swedish Match og GN Store Nord har tidligere haft fornøjelsen.

Nu lægger den danske finansmand, Mads Eg Gensmann, pres på G4S, hvor han er storaktionær gennem den London-baserede hedgefonde Parvus Asset Management. Mads Eg Gensmann er nemlig imod sikkerhedsgigantens opkøb af danske ISS.

Parvus er med 3,7 pct. af aktierne - ifølge Gensmann - tredjestørste aktionær i G4S, og Mads Eg Gensmann afviser sikkerhedskoncernens udmelding om, at de 12 største aktionærer er med på vognen.

Barnebarn til jysk tæppekonge vil blokere for ISS-køb

Det er ikke første gang, Mads Eg Gensmann tager skeen i egen hånd for at ændre slagets gang i en virksomhed. Den foretrukne metode er skjult dialog med ledelse og bestyrelse, men Mads Eg Gensmann er ikke bange for at lægge hele Parvus' vægt bag ordene.

Især svensk erhvervsliv har et noget anstrengt forhold til den London-baserede dansker.

Første gang han for alvor trak overskifter var i 2006, hvor Parvus støttede op om den svenske finansmand Christer Gardells ønske om at gennemføre en stribe aktionær-venlige tiltag i bilproducenten Volvo. Med Parvus og Mads Eg Gensmanns hjælp købte Gardell sig til en ejerandel på fem pct. og kunne presse på for at få en bestyrelsespost.

Dansker spreder skræk i Volvo

Senere samme år var det igen det svenske arvesølv, danskeren kastede sig over.

Parvus købte op i tobaks- og snusproducenten Swedish Match, og Mads Eg Gensmann gik på talerstolen på generalforsamlingen med krav om heftige incitamentsprogrammer til bestyrelsen.

De svenske investorer, bl.a. pensionskasser, var i mod forslaget, men de internationale investorer i tobaksproducenten tog godt i mod danskerens forslag, og det blev vedtaget.

Ung dansker spreder skræk i svensk erhvervsliv

"De svenske institutioner har været vant til at have området for sig selv uden at nogen har sat spørgsmålstegn ved deres forslag. Derfor reagerer de kraftigt, når andre ejere vil have en anden retning - det er det, du ser her," sagde Mads Eg Gensmann dengang til Jyllands-Posten, efter at manøvren havde vakt stor opsigt i Sverige.

I 2009 var høreapparat-virksomheden GN Store Nord under belejring, da Parvus købte sig til fem procent af de hårdt plagede GN-aktier. Dermed var en stor luns af GN pludselig hedgefond-ejet, idet britiske Marathon Asset Management også besad 5 pct. Tilsammen kunne de for alvor lægge pres på ledelsen. Først i april i år reducere Parvus sin andel af GN-aktier, der nu er på 4,99 pct.

Barnebarn til jysk tæppekonge bag hidsige opkøb i GN

Mads Eg Gensmann stiftede tidligt bekendtskab med erhvervslivet. Han er barnebarn af den legendariske og nu afdøde tæppekonge og konservative folketingsmand Mads Eg Damgaard, kendt fra Egetæpper i Herning.

Dér var Mads Eg Gensmann faktisk i lære, men det holdt kun et år, før han skiftede familievirksomheden ud med Handels- og Ingeniørskolen i Herning. Uddannelsen herfra supplerede han i 2000 med en mastergrad fra London School of Economics.

Han fik job i Merill Lynch, men blev træt af lønnen og stiftede i 2004 Parvus Asset Management sammen med en af sine chefer. Fonden kan fejre otte års jubilæum i begyndelsen af næste år med kapital og indflydelse nok til at kunne sætte erhvervslivets bosser grå hår i hovedet.

Se TV: ISS-salg: En trist dag for DK

ISS-salg: En trist dag for DK



INFOshop: Rengøringsbranchen effektiviserer sig til god økonomi

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere