Del : SMS
Berlingske Business

Da Kierkegaard og McKinsey blev skiftet ud med GoMore

26INDInvestering-i-GoMore3-.jpg
Matias Møl Dalsgaard (tv.) har fundet meningen med livet, og den hedder GoMore. Her er han fotograferet sammen med stifteren af Tiger-kæden, Lennart Lajboschitz, der har investeret millioner i GoMore. Foto: Asger Ladefoged

Tidligere trimmede han virksomheder som konsulent for McKinsey, senere droppede han det til fordel for filosofi, men en dag valgte han at blive sin egen chef og skabe mening med tilværelsen. Meningen med Matias Møl Dalsgaards liv hedder GoMore.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han kan bryste sig af titler som filosof og McKinsey-konsulent, ham Matias Møl Dalsgaard. Men hvem er det nu lige, han er?

Han er ingen ringere end manden bag rattet i Danmarks største portal for biludlejning og samkørsel, GoMore.

kk

I 2005 etablerede Matias Møl Dalsgaard sammen med sin filosofistudiekammerat Søren Riis GoMore. De første mange år var samkørselstjenesten dog kun et fritidsprojekt, som ikke mange havde fået øjnene op for.

Derfor arbejdede Matias Møl Dalsgaard som konsulent for det amerikanske konsulentfirma McKinsey. Her var hans fineste opgave at trimme virksomheder. Men jobbet gav ham stress.

Han søgte derfor tilbage til dét, der gav mening for ham: Filosofien og Søren Kierkegaard.

I begyndelsen af 00erne afsluttede han sin bache­lorgrad i litteraturhistorie, og i 2005 blev han indehaver af en kandidatgrad i filosofi.

3

Efter at have arbejdet i McKinsey fra 2006 til 2008 begyndte han i 2008 på sin ph.d. Tre år senere var også det opnået. 2011 blev også året, hvor GoMore fik to nye partnere i skikkelse af Lasse Gejl, webdesigner, iværksætter og nu CPO (chief product officer) i GoMore og Jacob Tjørnhol, iværksætter, software-udvikler og nu GoMores CTO (chief technology officer). Og to år senere, i 2013, investerede Jesper Buch, kendt fra Justeat.dk, i GoMore.

Iværksætter på fuld tid

Samtidig med alt det fik GoMore.dk en teknologisk overhaling. Cocktailen af alle disse ingredienser blev, at Matias Møl Dalsgaard én gang for alle kvittede universitetet og engagerede sig på fuld tid i sin iværksættervirksomhed, GoMore.

Matias Møl Dalsgaard har tidligere udtalt til Kristeligt Dagblad, at han søgte mening og håb med livet. Det skulle vise sig, at GoMore blev svaret på Matias Møl Dalsgaards søgen.

Men før han fandt ud af det, skrev han en selvhjælpsbog med titlen »Du må ikke fortvivle – Breve til et moderne menneske«.

Inspirationen til bogen kom, da Matias Møl Dalsgaard arbejdede på sin ph.d. Han husker at være meget usikker på, om han skulle kvitte McKinsey-jobbet, men særligt den danske teolog og filosof Søren Kierkegaard har haft stor betydning for GoMore-stifteren, der taler om at skabe et meningsfuldt liv. Og meningen fandt han i GoMore.

»Det er min egen opgave at leve et meningsfuldt liv. I frihed og respekt for tilværelsen. Og for mig finder jeg den mening ude i livet ved at skabe og være entreprenant.«

09BUSMatias-Moel-Dalsgaard-.jpg

I dag har delebilsordningen 388.893 brugere i Danmark samt afdelinger i Sverige, Norge og Spanien. Tilsammen tæller brugere i Europa over 750.000. Men Matias Møl Dalsgaard er jo en tidligere McKinsey-mand, så han kan langt- fra stilles tilfreds med de brugertal.

Inden for fem år er ambitionen at nå ti millioner brugere.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere