Del : SMS
Berlingske Business

Chef for flere end 520.000 ansatte

08BUSJeff-Gravenhorst.jpg
Jeff Gravenhorst beskrives som en rigtig slider med stor retfærdighedssans, der altid gør det rigtige og vil vinde i alt. Det har bragt ham helt til tops i den verdensomspændende servicekoncern ISS. Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Scanpix

Arbejdsom og retfærdig. Jeff Gravenhorst, der er den femte i rækken af topchefer i ISS, har begge ben solidt plantet på jorden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han hedder Jeff, fordi han blev opkaldt efter sin babysitter. Han er født i Nairobi i Kenya, og navnet passede fint ind i det engelsk-talende miljø i det afrikanske land.

Men det, der har præget ISS’ 61-årige topchef mest, er nu opvæksten i landsbyen Ejby tæt ved Køge. Her havde hans far og onkel en maskinfabrik. I fritiden arbejdede han hos egnens landmænd, hvor han passede svin, lagde kartofler og plukkede blomster.

Jeff Gravenhorst, der har benene solidt plantet på jorden og rødder i et landsbymiljø, hvor næsten alle kammeraterne valgte håndværkervejen, er en mønsterbryder. Han blev akademiker.

Han er den femte i rækken af topchefer i den globale rengørings- og servicekoncern. Han er bevidst om, at hans forgængere var meget dygtige ledere. Mest berømt var den legendariske »Mr. ISS«, Poul Andreassen, også kaldet »Den store fejekost«.

Siden fulgte »Troldmandens lærling«, Waldemar Schmidt, og Eric Rylberg. Den fjerde i rækken var Jørgen Lindegaard, som dog ikke havde større succes som topchef.

Jeff Gravenhorst er den klassiske servicemindede topleder, som passer godt ind i ISS. Han er et lysende eksempel på, hvordan man med dygtighed, slid, lange arbejdsdage og et udtalt konkurrencegen kan drive det vidt. Som øverste chef for over 520.000 mennesker i mere end 50 lande har han et enormt ansvar at forvalte.

Årsregnskabet for 2012, som blev offentliggjort i går, hører ikke hjemme i afdelingen for jubelregnskaber, men Jeff Gravenhorst er alligevel godt tilfreds med året, der gik. Omsætningen i ISS steg med et par procent til knap 80 milliarder kr., mens driftsoverskuddet var på 4,4 milliarder kr. Den administrerende direktør viger ikke tilbage fra at sige, at han er stolt over en fortsat profitabel vækst og evnen til at sikre et stærkt cash flow.

Efter realeksamen fik Jeff Gravenhorst en læreplads i den lokale korn- og foderstofforretning. I læretiden blev skoleopholdene en øjenåbner for ham. Den eneste kammerat fra vennekredsen, der havde valgt studievejen, overbeviste imidlertid Jeff Gravenhorst om, at han burde gå på handelsskolen Niels Brock. Jeff Gravenhorst blev mønsterbryder og blev akademiker.

Efter handelsskolen fortsatte han på Copenhagen Business School, hvor han fik en uddannelse som cand. merc. aud. Senere tog han management-uddannelser fra bl.a. Henley Business School nær London og IMD i Lausanne i Schweiz .

Siden 1. april 2010, hvor Jeff Gravenhorst blev topchef i ISS, har han været koncernens førstemand. Lige efter sin udnævnelse beskrev Jeff Gravenhorst i Berlingske Nyhedsmagasin, nu Berlingske Business Magasin, hvordan han blev helt stille og rystede, da bestyrelsesformand Ole Andersen fortalte ham, at han skulle være den nye CEO i selskabet.

Det var ifølge Gravenhorst som at få en spand varmt og koldt vand i hovedet på samme tid. Den ene hjernehalvdel var medfølende over for forgængeren Jørgen Lindegaard. Var han blevet fyret? Den anden befandt sig i krydsfeltet mellem anerkendelsens og udfordringens jubel: Han var blevet vurderet og fundet værdig som topchef i ISS.

Jeff Gravenhorst beskrives som en rigtig slider med stor retfærdighedssans, der altid gør det rigtige og vil vinde i alt. Sådan har det været med ham, lige siden han voksede op med sin to år ældre bror og fem år ældre søster sammen med sin hollandske mor og danske far, først i Kenya og siden i Danmark.

Jeff Gravenhorst elsker konkurrence. Ser han to mus løbe, holder han automatisk med den ene. Sidste år sagde han til Jyllands-Posten, at det for ham gælder om at vinde på den rigtige måde. Derfor bliver koncernens managementteam drevet med konkurrence. Og hans mantra i forhold til service er, at man leverer det, man har aftalt.

Jeff Gravenhorst har været i ISS siden 2002. I sine fire år i ISS i Storbritannien fik han stor operationel erfaring med virksomheden. Han havde billedligt talt fingrene helt nede i rengøringsspanden. Inden han kom til ISS havde han en karriere i udlandet i selskaber som konsulenthuset Arthur Andersen og Wittenborg.

Set i Jeff Gravenhorsts optik gælder det om at være ydmyg. Der løber en lige linje fra ham som topchefen, der tager de afgørende beslutninger, til kvinden eller manden med moppen og rengøringskluden, der udfører dem. Det er kun et spørgsmål om, at han har taget ansvaret som topchef. Gravenhorsts filosofi er, at man ikke skal tro, at man er bedre, bare fordi man har en finere titel.

Ud over ISS er Jeff Gravenhorsts største passion fodbold. Mens han arbejdede for Wittenborg i Storbritannien, fulgte han både Manchester United og Wolverhampton meget tæt. I Manchester United har et af hans ledelsesidoler været fodboldklubbens manager, Alex Ferguson. I Danmark har han fulgt Brøndby, som netop er kommet med et blødende regnskab med et underskud af rang, hvilket fodboldklubbens direktørfan næppe er begejstret for.

Jeff Gravenhorst, der i sin tid hjalp til hos landmænd på sin barndomsegn ved Køge, har bevaret interessen for svineproduktionen. Han blev i november genvalgt til bestyrelsen i slagterikoncernen Danish Crown, hvor han har siddet siden 2009.

Når ISS-topchefen ikke lige er på arbejde, holder han af at svinge gryderne og panderne – og lave mad i køkkenet i privaten i Virum.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere