Del : SMS
Berlingske Business

Boom i salget af unikke idéer

Ideer
Foto:

Handel med nye ideer er nu så stor, at visse firmaer har gjort det til en forretning at formidle kontakten mellem opfindere og virksomheder, som ellers har svært ved at finde hinanden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lykke kan ikke købes for penge. Men det kan gode idéer. Andres gode idéer vel at mærke.

Trenden med at udvikle et unikt produkt eller metode, patentere det og sælge patentrettighederne videre er over hele kloden blevet mere og mere populær. Samtidig vælger store virksomheder at opkøbe opfindelser til at forbedre deres egne produkter frem for at have udviklingsafdelinger, der selv kan finde frem til de unikke opfindelser.

Friske tal fra WIPO, der er FNs beskytter af varemærker samt patent- og ophavsrettigheder, viser, at den internationale handel med patenter på knap 20 år er vokset fra 27 milliarder dollar til 180 milliarder dollar.

Hos den danske Patent- og Varemærkestyrelse nikker de genkendende til idéhandelstrenden. Her peger de blandt andet på de store danske medicinalvirksomheder og møbel- og beklædningsindustrien som købere af andres idéer.

En spritny handelsindustri

Både WIPO og Patent- og Varemærkestyrelsen peger på, at handlen med patenter nu er så stor, at der er grundlag for en handelsindustri i sig selv. Danske TTO er ét af de firmaer, der har gjort det til deres forretningsområde at handle med de gode idéer.

- Vi begyndte oprindeligt med at hjælpe universiteter med at få afsat alle de opfindelser, som forskerne udvikler, og som universiteterne har rettighederne til. Vi analyserer, hvor opfindelsen kan bruges og tager så kontakt til de virksomheder, hvor vi mener, det kunne være relevant at bruge opfindelsen, forklarer administrerende direktør i TTO Jon Wulff Petersen.

Når TTO tager kontakt til virksomheder, er de ikke altid interesserede i den konkrete opfindelse. I stedet fortæller de, hvad de mangler. Derefter går TTO på opdagelse på universiteterne og i mindre virksomheder efter netop den idé eller opfindelse, som virksomhederne efterspørger.

- Det, vi tilbyder, er en helt ny type service, der er under udvikling. Lige nu har vi kendskab til én konkurrent, der ligner os på det danske marked. Der er et stort, uopdyrket marked af produkter, som har markedspotentiale, men som ikke bliver distribueret bredt, fordi de er opfundet i en mindre virksomhed, der ikke har ressourcer til at distribuere det, siger Jon Wulff Petersen.

Han uddyber, at det er svært for en opfinder at finde en køber til sin opfindelse, ligesom det er svært for en virksomhed at finde en udbyder, der har netop den teknologi eller det produkt, som de efterspørger.

Virksomhederne åbne for andres idéer

Et af de selskaber, der har valgt at købe de gode idéer i stedet for selv at få dem, er danske Dencam, der fremstiller prototyper af dele til vindmøller. Virksomheden har i længere tid opkøbt de idéer og metoder, de mangler, med hjælp fra TTO.

- Det er simpelthen for omkostningsfyldt for os at udvikle metoder og produkter selv. Skulle vi selv finde på et produkt, som vi har købt rettighederne til for 300.000 kroner, ville bare det at have folk ansat til at produktudvikle blive meget dyrt for os. Samtidig er det svært for os at finde samarbejdspartnere, der udbyder det, vi mangler, forklarer administrerende Peder Mohr Jensen.

Ifølge Jon Wulff Petersen fra TTO er der en stigende tendens til, at store virksomheder åbner for andre idéer end den, de selv står for.

- Det kræver tid og ressourcer hos en virksomhed at udvikle idéer og nye metoder, og det er langt fra alle, der viser sig at have et markedspotentiale. De virksomheder, der opkøber andres idéer, har erkendt, at de ikke kan være verdensmestre i alt. Det er mere effektivt og billigere i længden at have defineret sit kerneområde og så købe sig til teknologien og idéerne uden for ens kerneområde. For ti år siden talte man ikke om at købe andres forskning og idéer. I dag er virksomhederne langt mere åbne i deres innovationsproces, siger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere