Del : SMS
Berlingske Business

Bankdirektøren er lystfisker

04BUSgertjonassen.jpg
Ud over at være dygtig til at styre en bank kan Gert Jonassen fra Arbejdernes Landsbank udføre et hæderligt stykke murerarbejde. Desuden holder han af at svømme, cykle og fiske. Foto: Nikolai Linares

Han har spansk blod i årerne, er gammel hippie og inkarneret lystfisker. Siden Gert Jonassen i 2005 blev topchef i Arbejdernes Landsbank har han revolutioneret banken.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er få topchefer i bankverdenen herhjemme, der kan prale af, at de som unge var præget af hippietiden i 1960erne og 1970rne og havde et stort kruset hår som den legendariske Jimi Hendrix, der anses for at være en af de største guitarister i rockmusikkens historie. Men det kan Gert Rinaldo Jonassen, ordførende direktør i Arbejdernes Landsbank, der som ung fik sit lange hår permanentet.

Med få undtagelser har det næppe været morsomt at være bankdirektør Danmark i de seneste år. Økonomien er gået tilbage, og kunderne er frustrerede over kasse- og filiallukninger samt fyringer af medarbejdere. I denne uge meldte landets næststørste bank, Nordea, at der over de næste to år bliver skruet op for spareplanen, så banken vil få færre medarbejdere og færre filialer.

Den type problemer har den jordbundne og drevne ordførende direktør Gert Jonassen fra Arbejdernes Landsbank med hovedsæde i den 12-etagers Panoptikon-bygning ved siden af Hovedbanegården og Tivoli ikke. Siden han blev topchef i 2005, har han som en stærk profil stået i spidsen for en imponerende foryngelseskur i ledelsen, medarbejderstaben og i kundesegmentet.

Han har nærmest skabt en revolution i den gamle søvnige arbejderbank, så der nu er fuld fart på. Arbejdernes Landsbank, der i 2019 fylder 100 år, er kommet stærkt gennem finanskrisen og er kendetegnet som en bundsolid bank med succes, stærk vækst og indtjening. Banken er netop for femte år i træk blevet udnævnt til at være bedst blandt de otte største banker i Danmark i CEM Institutes årlige, uafhængige kundeundersøgelse. I undersøgelsen er 65.000 danske bankkunder blandt andet blevet hørt om tilfredsheden med deres banks rådgivning, service og produkter. Arbejdernes Landsbank fik det højeste antal point.

I 2013 er nye kunder væltet ind i banken, hvoraf 90 procent ejes af fagbevægelsen og resten af 24.000 private aktionærer, som typisk har hver 1.000 kroner i aktier. Bankens kundetal er sidste år vokset med ti procent eller over 25.000 nye kunder, og der er løbende kommet nye filialer til. Af de nye kunder er der mange med rigtig god økonomi, ejendomme og opsparing. Hver tredje af de nye kunder er unge, hvilket Gert Jonassen er meget stolt over. Det er en langsigtet strategi at bygge en del af forretningen på unge kunder, som med tiden skal have uddannelse, bolig, bil og børn, og dermed i mange sammenhænge får brug for banken, hvis de bliver som kunder. Arbejdernes Landsbank har lidt over 1.000 ansatte.

Gert Jonassen med det sydlandsk klingende mellemnavn Rinaldo er vokset op i Brønshøj. Og det lå i kortene, at han skulle være murer lige som sin far og farfar. Navnet skyldes, at hans tipoldemor på faderens side i begyndelsen af 1900-tallet havde en affære med en spanier med efternavnet Rinaldo, der var på gennemrejse i Danmark på vej til USA. Det betyder, at både hans farfar og far samt også Gert Jonassen og hans døtre har fået det spanske navn.

Fra han var en stor knægt, hjalp Gert Jonassen sin far på murerjobbet. Men faderen ville ikke have en langhåret knægt rendende rundt. Unge Gert måtte klippes, efter at han var gået ud af tredje real, mente faren. For at borgfreden skulle lægge sig i hjemmet, sendte forældrene sønnen på handelsskole.

Det førte til en elevplads i Arbejdernes Landsbank i 1976, hvor Gert Jonassen en del år fortsatte med at have et stort kruset hår, inden han lod de lange lokker falde. Det var jo i den oprørske hippietid, som prægede den vestlige verdens unge, så han fik permanentet håret hos frisøren og lignede søhelten Tordenskjold og rocklegenden Jimi Hendrix.

Gert Jonassen har i mange år boet sammen med sin forlovede, socialpædagog Jeanne Nina Dujardin, der langt ude har fransk blod i årerne. Parret bor i et bindingsværkshus fra 1870 i den gamle bydel i Jyllinge.

Den 55-årige direktør er en habil håndværker, som kan lide at arbejde med opgaver i både hjemmet i Jyllinge og sommerhuset i Smidstrup i Nordsjælland. Han har undervejs i sit liv bygget flere huse og kan stadig godt lægge en rimelig pæn facademur. I midten af 1990erne byggede han et hus i Jyllinge.

For at holde formen ved lige svømmer Gert Jonassen en del i den lokale hal i Jyllinge og om sommeren i havet. Cykling bliver der også plads til. Direktøren holder ligeledes af naturen, især af at vandre og fiske i Skandinavien.

Hvis Gert Jonassen skal slappe rigtig meget af, tager han med sin kæreste eller mandlige venner på ferie eller forlænget weekend i Norge for at fiske i søer eller den store Sognefjorden et par hundrede kilometers kørsel fra Bergen, som er et eldorado for lystfiskere, der går efter at få fjeldørred eller laks på krogen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere